12 Zoekmachine Optimalisatie (SEO) trends voor 2022

De online zoekindustrie heeft in recente jaren een aantal grote veranderingen ondergaan ten opzichte van wat eerder nog gezien werd als normaal. Een aantal voorbeelden van deze veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden:

  • De volledige herstructurering van de Google SERP’s (Search Engine Result Pages), samen met een aantal nieuwe functies.
  • Een stijging in het gebruik van mobiele zoekopdrachten.
  • De verbetering van Google in de zoekalgoritmen.

Onlangs heeft Google ook de functie van continu scrollen geïntroduceerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat mensen afscheid nemen van pagina één, twee, drie, enzovoorts. Daarnaast leven we nu ook in de tijd van het ‘nul-klik zoeken’. Je vult een vraag in als zoekopdracht en Google geeft het antwoord direct, hierbij heb je nergens op geklikt en toch heb je de gewenste informatie ontvangen. Tot slot hebben we ook nog een aantal nieuwe technische trends gezien op het gebied van website design.

Essentiele SEO trends voor 2022 die je moet weten.

Kortom, elke achterblijvende site die niet goed werkt op mobiele telefoons en een gebrek heeft aan goede gebruikerservaring, zal het nu écht niet meer halen naar de top van Google. Je hebt een website nodig die gebruikers willen. Een nuttige bestemming voor bezoekers, die tevens zal functioneren als een aanbevolen link door Google.

Om je website helemaal klaar te maken, hebben wij de twaalf belangrijkste SEO trends voor 2022 op een rijtje gezet. Daar gaan we:

1. ‘Mobile-first’ is een topprioriteit

‘mobiel eerst’ zijn is niet langer een keuze voor website eigenaren. Dit komt doordat een mobiel gebruiksvriendelijke ervaring een absolute must is geworden voor iedereen.

Ongeveer 68% van het totale websitebezoek vindt plaats via mobiele apparaten. Het optimaliseren van je website voor een efficiënte en naadloze mobiele ervaring is dus een must voor 2022. Het zal je ook helpen om de SEO resultaten te verbeteren over het algemeen.

2. Voice search-optimalisatie is van cruciaal belang

Voice search is niet nieuw. Het heeft een lange weg afgelegd met meerdere revolutionaire innovaties zoals Alexa en Siri. Het belangrijkste is dat deze technologie hier is om te blijven, dit komt doordat de verwachting is dat ongeveer 55% van alle huishoudens smart luidsprekers heeft tegen het eind van 2022.

3. A.I. zal meer invloed hebben op SEO

Artificial intelligence is ook de manier waarop mensen met je site omgaan aan het veranderen. Dit komt doordat AI bezoekers ondersteund met het maken van hun zoekopdrachten. AI kan ook helpen met het optimaliseren van je siteprestaties en het verbeteren van de content over verloop van tijd.

4. Betere en langere content is niet meer weg te denken

Langere en betere content op je website zal ook in 2022 actueel blijven. Dit komt doordat goed geoptimaliseerde, lange vormen van content je meer organisch verkeer kunnen laten opleveren. Dus, als je meer bezoekers op je site wilt aantrekken en ze betrokken wilt houden, dan is het van belang om te focussen op ‘long-form’ type content. Zorg er echter wel voor dat die content relevant, boeiend en interessant blijft. Dit zal namelijk helpen om bovenaan de SERP’s te blijven.

5. Toegankelijkheid is doorslaggevend

Je site zichtbaarder maken betekend nadenken over de behoeften van alle soorten prospects. Marketeers richten zich steeds meer op de toegankelijkheid van websites. De sites worden zelfs toegankelijker voor slechthorenden en slechtzienden. Het is niet alleen belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten, maar ook om de reputatie van je merk positief te beïnvloeden.

6. EAT-principe van Google

Google heeft het belang van de kwaliteit van de content al meermaals onderstreept. Dus, als je je afvraagt wat Google bedoelt met kwaliteit van de content, onthoud dan het EAT-principe. Het staat voor expertise, autoriteit en vertrouwen. Dit zijn de variabelen die Google gebruikt om te beoordelen of je site kwalitatief goed materiaal levert of niet.

7. Video-content wordt een fundamenteel onderdeel van SEO

Heb je videocontent nog niet opgenomen in je SEO-strategie? 2022 is het beste moment om dat te doen. De populariteit en het engagementniveau van video-content zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Maar om de zichtbaarheid van je video-content te vergroten, moet je de verschillende aspecten ervan goed optimaliseren.

8. Ethische linkbuilding is nog steeds belangrijk

Linkbuilding is een klassiekers onder de SEO-technieken. Ondanks dat Google al meermaals bepaalde link-building strategieën heeft bestraft, zoals betaalde links, niet organische linkbuilding, etc. De beste manier om niet bestraft te worden op je link-building strategie is om deze ‘ethisch’ uit te voeren.

9. Zoekintentie evolueert voortdurend

Gebruikersintentie is een andere belangrijke SEO-trend voor 2022. Het optimaliseren van je site voor online zoeken is van cruciaal belang geworden. Het zou dus helpen als je nu al nadenkt over de bedrijfsdoelstellingen. Het is dus nu meer dan ooit van belang om te  begrijpen hoe je wilt dat potentiële bezoekers je site zien

10. Een goede optimalisatie van afbeeldingen is key

Van effectieve user experience tot conversie, afbeeldingen spelen een doorslaggevende rol in de SEO van een site. Daarom wordt de laatste jaren steeds meer verwacht dat websites hoogwaardige en goed geoptimaliseerde afbeeldingen op de site gebruikt. Gebruik alt tags en aangepaste bestandsnamen voor alle afbeeldingen. Vergeet ook niet te kijken naar andere optimalisatiefactoren voor afbeeldingen om voorop te blijven lopen.

11. Merkoptimalisatie voor zoekmachine resultaat pagina’s

Merk SEO komt voor wanneer iemand je bedrijf online opzoekt. Dit is waar je prospects de eerste indruk van je bedrijf zullen krijgen. Sterker nog, deze indruk van je bedrijfswebsite zal invloed hebben op het conversiepercentage en de CTR voor je site.

Dus, merk SERP optimalisatie is ongelooflijk belangrijk om te kunnen groeien in 2022. Het zal onder meer bestaan uit het optimaliseren van schema mark-up, het verbeteren van de feitelijke nauwkeurigheid, en het maken van een Mijn Google Business profiel.

12. Lokale SEO is nog steeds het gesprek van de dag

Lokale SEO is de sleutel wanneer je je bedrijf lokaal zichtbaar wilt maken. Elk bedrijf met een geografische aanwezigheid en fysieke locatie kan profiteren van lokale SEO, zelfs in 2022. Dit is gezien de pandemie van de afgelopen paar jaar extra belangrijk geworden omdat mensen in deze tijd steeds vaker proberen om online contact op te nemen met lokale bedrijven.

Mensen geven de voorkeur aan thuisbezorging en vertrouwen daarvoor meer op lokale bedrijven. Uiteindelijk kan lokale SEO je gemakkelijk helpen om de vruchten te plukken van deze opkomende trend.

Final Thougts

De manier waarop bedrijven hun Search Engine Optimization strategie vormgeven veranderd met de dag. Gebruik onze twaalf tips om in 2022 het meeste uit je SEO-strategie te halen.

Geef jij deze taak liever uit handen zodat je je kan focussen op de andere aspecten van je bedrijf, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, de koffie staat al klaar!

Leave A Comment