Zo zet je YouTube effectief in voor je bedrijf!

Aankomende zondag, 14 februari, is YouTube jarig! Dat moet gevierd worden. Om dit te vieren hebben wij een blog geschreven over YouTube. In dit blog wordt duidelijk waarom YouTube interessant is voor bedrijven en wat het bereik van YouTube is. Ook wordt er beschreven wat jij kunt doen met je bedrijf om YouTube effectief in te zetten.

Er zijn veel mensen met een gebrek aan kennis van YouTube en hoe je YouTube effectief kunt inzetten voor bedrijven. Ben jij benieuwd naar wat YouTube te bieden heeft en hoe je hierop inspeelt? Lees dan verder.

 

  1. Waarom is YouTube interessant voor bedrijven?
  2. Het bereik van YouTube
  3. Hoe kun je YouTube succesvol inzetten?

1. Waarom is YouTube interessant voor bedrijven?

YouTube wordt door veel bedrijven en mensen onderschat. Ze zien vaak niet wat de voordelen zijn die het platform te bieden heeft. YouTube wordt veelal gezien als een social media platform. Dit is echter niet helemaal waar. Het is namelijk geen platform waarin je met de buurvrouw kan chatten. YouTube is namelijk een online video platform. Met je bedrijf kun je, geheel gratis, creatieve content kwijt op dit enorme platform.

Omdat YouTube zo enorm groot is, kan het soms lastig zijn om te bepalen wat je bedrijf kan bereiken in dit platform. YouTube lijkt echter erg op Google. Niet helemaal gek, aangezien in 2006 Google het online video platform heeft overgenomen. Net als Google kan YouTube ingezet worden voor het promoten van je bedrijf, merk of product. Hoe, vraag je je af? Dat lees je later in het artikel.

Om perspectief te geven aan de grootte van YouTube, worden hieronder een aantal statistieken van YouTube weergeven. Deze statistieken zijn afkomstig van YouTube zelf en zijn online te vinden.

2. Het bereik van YouTube

YouTube is enorm groot en bereikt dagelijks heel veel mensen. Het is om deze reden dan ook van groot belang om dit platform goed in te kunnen! Maar hoe groot is YouTube eigenlijk?

Foto YouTube

Om te kunnen benadrukken waarom YouTube zoā€™n belangrijk platform is, kijken we naar het bereik van YouTube.

Als we spreken over het aantal gebruikers, kijktijd of weergaves hebben we het al gauw over miljarden. Zo kent YouTube elke maand 2 miljard gebruiker. Er wordt per dag meer dan een miljard uur aan videoā€™s bekeken!

Verder heeft YouTube een wereldwijd bereik. YouTube is actief in meer dan 100 landen en is beschikbaar in 80 verschillende talen.

Hier kunnen we uit concluderen dat YouTube groot is, voor velen groter dan verwacht. En nee, natuurlijk kun je niet al deze 2 miljard mensen bereiken. WĆ©l geven deze cijfers weer dat YouTube je bedrijf veel kansen biedt.

3.1 Optimaliseer je video’s voor de zoekmachine

YouTube is evenals Google een zoekmachine. Dit houdt in dat je ervoor kan zorgen dat je hoger in de zoekmachine komt. Dit levert vele voordelen op en kan gezien worden als SEO. Het optimaliseren van je videoā€™s is een gratis manier om hoger in de zoekmachine van YouTube te komen.

Naast het feit dat je binnen YouTube hoger gerankt wordt, verschijnen je YouTube videoā€™s ook hoger in de zoekmachine van Google. Er is bekend dat 70% van de bekeken videoā€™s wordt bepaald door het zogeheten ā€˜aanbevelingsalgoritmeā€™. Zo bepaalt YouTube welke videoā€™s worden aanbevolen.

Net als bij Google is het belangrijk om na te gaan waar YouTube op let. YouTube houdt het meeste informatie over hun algoritme geheim, maar zoals eerder besproken lijken Google en YouTube op elkaar. YouTube wil namelijk zoveel mogelijk en zo lang mogelijk de aandacht van de kijker hebben. Als jij content creĆ«ert dat ā€˜verslavendā€™ is, zal YouTube jouw videoā€™s aanraden aan andere mensen. Hieronder worden de verschillende indicatoren van het YouTube algoritme op een rijtje gezet:

A. Titel van de video
B. De beschrijving van de video
C. De thumbnail
D. Zoekwoorden
E. Ervaring van de kijker (kijktijd, subsrcibers, like en comment)

A. Titel van de video

Om kliks te genereren is een pakkende titel belangrijk. Mensen moeten namelijk geĆÆnteresseerd raken van het onderwerp dat in de video terugkomt. Zorg ervoor dat het zoekwoord waarop je wilt ranken, terugkomt in de titel van de video. Voer een zoekwoorden analyse uit om te kijken welke zoekwoorden het meest gebruikt worden.

Wees echter niet te enthousiast met het maken van de titel. Je moet wel content leveren die je in de titel belooft. Vermijd dus clickbait!

Clickbait
Voorbeeld van clickbait

B. De beschrijving van de video

Ook de beschrijving van de video bepaalt de ranking in de zoekmachine. Probeer daarom het gerelateerde zoekwoord een paar keer terug te laten komen in de beschrijving. Doe dit echter niet te vaak anders heb je te maken met keyword stuffing.

Hou er rekening mee dat YouTube 300 tekens laat zien onder de video. Alle tekens na de initiĆ«le 300 staan vermeld in de gehele beschrijving (onder ā€˜show moreā€™).

Een effectieve manier om aan linkbuilding te doen is door backlinks te plaatsen in de beschrijving. Dit is zowel positief voor de YouTube video, als voor je website. Zorg ervoor dat er inkomende en uitgaande links verbonden staan met je YouTube video en je website.

Ook hashtags (#) doen je YouTube video ten goede en worden erg aangeraden. Voor inspiratie over hashtags kun je gemakkelijk informatie vinden op het internet.

Beschrijving
Voorbeeld van een beschrijving

C. De thumbnail

Het eerste wat opvalt van een YouTube video is de thumbnail. De thumbnail is de foto die je bij een video ziet. YouTube ziet deze thumbnail niet in haar algoritme. YouTube ziet echter wel wat de gevolgen zijn van een goede thumbnail. 90% van de best bekeken YouTube videoā€™s bevatten allemaal een gepersonaliseerde thumbnail.

Thumbnail
Links een voorbeeld van een thumbnail

D. Zoekwoorden

Een belangrijk onderdeel van een zoekmachine zijn de ranking van zoekwoorden. Het is uiterst belangrijk om na te gaan welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Om hierachter te komen kun je een zoekwoorden analyse uitvoeren. Hierin ga je kijken naar welke zoekwoorden voornamelijk gebruikt worden en hoe vaak ze gebruikt worden. Dit kun je zelf doen door op Google te kijken naar gerelateerde zoekwoorden, maar er zijn ook betaalde programmaā€™s die je hierbij helpen.

E. Ervaring van de kijker

Misschien wel de belangrijkste factor, de ervaring van de kijker. Alles draait uiteindelijk om wat voor perceptie de kijker heeft bij jouw video, titel, beschrijving en thumbnail. YouTube wil namelijk zoveel mogelijk aandacht voor hun platform. YouTube heeft daarmee hun algoritme zo aangepast dat kijkers voortdurend relevante en verslavende videoā€™s aanbevolen krijgen.

De ervaring van de kijker speelt een grote rol in de bepaling of een video verslavend is. Voor YouTube is dit makkelijk terug te zien, zij krijgen namelijk statistieken als kijktijd, likes en comments te zien.

Probeer ervoor te zorgen dat de kijker blijft kijken. Uit de statistieken (die je zelf in kunt zien) valt af te lezen hoe een video het doet. Hieruit kun je dus ook zien hoe lang de kijkers de video afspelen. Als je merkt dat je video veelal niet wordt afgekeken, probeer dan de content relevant en aandachtig te houden zodat mensen niet vroegtijdig weggaan.

Ook likes en comments spelen een grote rol in. Veelvuldig vragen content creators op het YouTube platform om een like, abonnee of comment. Dit doen zij om beter uit de verf te komen in het YouTube algoritme. Ook jij kunt dit gemakkelijk toepassen in je videoā€™s. Sommige mensen vinden de video namelijk wel leuk, maar zullen niet altijd liken. Een vriendelijke herinnering kan geen kwaad.

3.2 Optimaliseer je kanaal

Nu we uitgebreid gesproken hebben over de optimalisatie van je videoā€™s, is het nu tijd voor je kanaal. Ook je kanaal is namelijk erg belangrijk voor het aantrekken van abonnees en kijkers.

Zorg allereerst voor een logo. Zorg ervoor dat deze herkenbaar is en opvalt.

Verder is het belangrijk om je kanaal er zowel visueel als inhoudelijk van een aantrekkelijke opmaak te voorzien. Met visueel bedoelen we bijvoorbeeld het verzorgen van een mooie en herkenbare banner. Met de banner kun je mensen verwelkomen op je kanaal en een goede eerste indruk geven.

Inhoudelijk gaat onder andere over het organiseren van je YouTube kanaal. Verdeel je videoā€™s onder in afspeellijsten. Dit straalt professionaliteit uit. Hiernaast is een goed geschreven kanaal beschrijving ook van belang. Vermeld hierin waar het kanaal of jouw bedrijf voor staat en wat voor content de kijkers kunnen verwachten. Wees concreet en overtuigend.

Kanaal
Voorbeeld van een YouTube kanaal

Tip: Plaats uitgaande en inkomende links te plaatsen op je YouTube kanaal. Doe dit door samenwerkingen met influencers of andere bedrijven te linken.

3.3Ā Werk samen met influencers of andere bedrijven

Het kan soms lastig zijn om van weinig publiek opeens een groot publiek te maken. Een goede manier om dit probleem op te lossen, is door gebruik te maken van samenwerkingen. Deze samenwerkingen kunnen in veel vormen plaatsvinden. Zo kun je bijvoorbeeld een product ā€˜gevenā€™ aan een influencer in ruil voor samenwerkingsvideo. Met samenwerkingen heb je eigenlijk de mogelijkheid om iemand anders zijn publiek aan te spreken.

Ook kan het erg nuttig zijn om samen te werken met andere bedrijven. Bedrijven uit een andere regio of branche hebben namelijk een andere achterban dan jij. Door samen te werken met een bedrijf, komt hun publiek ook in aanraking met jouw merk, product of kanaal.

Een andere vorm van samenwerking kan zijn met een bekend persoon, oftewel een influencer. Voordeel hiervan is dat je een groot publiek bereikt dat erg betrokken is bij de influencer. De betrokkenheid die de kijkers hebben zorgt voor extra aandacht. Het nadeel van het samenwerken met een influencer, is dat zij dit vaak niet voor niets doen. Ze willen er iets voor terug.

Let op! Als je gaat samenwerken is het belangrijk om na te gaan of je wel het juiste publiek bereikt. Heel leuk als je 10.000 views krijgt, maar als nĆ³g niemand naar je videoā€™s of website kijkt heb je er nog niks aan.

3.4Ā Overweeg YouTube Ads

Naast het verkrijgen van organische kijkers, kun je ook meer views proberen te halen door middel van YouTube Ads. Adverteren op YouTube wordt gedaan via Google Ads. Er kleven vele voordelen en bijwerkingen aan het adverteren via YouTube. Bij YouTube videoā€™s zijn er 3 soorten ads:

  • YouTube discovery ads
  • YouTube bumper ads
  • YouTube in stream ads

Ook kun je op YouTube reclame maken die niet in de vorm van een video plaatsvindt. Dit wordt non-video ads genoemd. Hierbij moet je denken aan banners of fotoā€™s. Deze vorm van reclame is binnen YouTube minder gebruikelijk, maar niet geheel vreemd.

Als je meer wil weten over het adverteren via YouTube en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen, neem dan een kijkje naar ons blog over YouTube advertising of neem contact met ons op!

3.5 Creƫer originele content

Het creĆ«ren van originele content is makkelijker gezegd als gedaan. Je moet als bedrijf goed weten wat populair is onder je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om er rekening mee te houden dat YouTube voor het grote deel een ā€˜jongā€™ platform is. Wat we met jong bedoelen is dat het voornaamste publiek afkomstig is uit de leeftijdscategorie van 15 tot en met 25 jaar. Van de 2 miljard maandelijkse gebruikers is namelijk 81 procent afkomstig uit deze leeftijdscategorie.

Online is genoeg informatie te vinden over trends, probeer op deze trends in te spelen. Voor bedrijven is het vaak gangbaar om informatieve of ā€˜how toā€™ videoā€™s uit te brengen. In een how to video demonstreer je hoe je het probleem van de kijker kunt oplossen. Streef ernaar om problemen of knelpunten van jouw doelgroep op te lossen.

Tip: Maak ‘how to’ video’s waarin je uitlegt hoe jouw product of dienst werkt. Veel mensen zoeken op YouTube hoe iets werkt.

Houd er echter wel rekening mee dat het verboden is om content van andere content creators te stelen. Dit gaat in tegen de richtlijnen van YouTube. Wanneer er toch content gestolen wordt, krijg je een zogeheten ā€˜copyright strikeā€™.

Goede video
Voorbeeld van een goede video: thumbnail, titel, content en beschrijving

3.6 Analyseer de uitkomsten

Als laatst willen wij je meegeven om de uitkomsten van campagnes, videoā€™s en andere statistieken goed te analyseren. Kijk waar het mis gaat en weet wat werkt en wat niet werkt. Hieruit kun je concluderen wat je moet herhalen en wat je absoluut niet moet herhalen.

Leave A Comment