Adverteren op sociale media platformen is een steeds belangrijkere manier om doelgroepen te bereiken. YouTube is één van die platformen en een goed alternatief voor andere soorten reclame maken. Maar hoe adverteer je op dit platform? En waar begin je? Alles wat je moet weten over Youtube Advertising vind je in dit blog.
1. Wat is YouTube Advertising?
Adverteren op YouTube moet gedaan worden via Google Ads. Het is een manier om reclame te maken voor jouw producten of diensten bij een YouTube filmpje of in de zoekresultaten. Dit is gunstig om jouw doelgroep bereik te maximaliseren. Zo is het mogelijk dat jouw video wordt afgespeeld voordat een gebruiker de video van een ander bekijkt, of de advertentie wordt weergegeven in de zoekresultaten van YouTube zodat deze volledig bekeken kan worden.
2. Soorten YouTube advertenties
Wanneer je besluit te adverteren op YouTube, kun je kiezen uit de volgende drie campagnes:
YouTube Discovery ads
Dit zijn de advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten. Ook zijn ze te zien wanneer een video wordt afgespeeld of op de homepage.
YouTube Bumper ads
Deze advertenties duren maximaal 6 seconden en kan de kijker niet overslaan. Deze advertenties worden vaak ontworpen om een makkelijk te onthouden boodschap af te geven. Je betaalt voor deze advertenties op basis van 1.000 vertoningen.
YouTube In Stream ads
Dit is de meest populaire manier van adverteren op YouTube. Deze advertenties kunnen door de gebruiker doorgeklikt worden na exact 5 seconden. Hierbij moet de belangrijke boodschap en het merk dus goed weergegeven zijn. Voor deze advertenties betaal je op basis van CPV (Cost Per View). Je betaalt echter alleen wanneer de video minimaal 30 seconden is bekeken. Is de advertentie video korter dan 30 seconden? Dan betaal je wanneer deze volledig is afgekeken.
3. Hoe werkt het?
Wanneer een gebruiker klikt op een video, ziet hij/zij eerst jouw advertentie. De gebruiker kan de advertentie bekijken en erop klikken. Wanneer de kijker op de advertentie klikt wordt hij/zij doorverwezen naar de site van het bedrijf.
Het is ook mogelijk om te adverteren in de zoekresultaten van YouTube. Dit hoeven niet noodzakelijk filmpjes te zijn, maar kunnen ook afbeeldingen zijn met producten die getoond worden onder de zoekresultaten. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt op ‘Superman’ krijgt hij/zij Superman producten te zien met de bijbehorende prijs en beschrijving.
4. Wat zijn de voordelen?
Adverteren op YouTube heeft een hoop voordelen. Zo heeft YouTube een groot bereik waardoor je gemakkelijk jouw doelgroep kunt bereiken. Ook is het adverteren op YouTube een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld tv-reclames. Daarnaast is een campagne vrij gemakkelijk op te zetten via Google Ads.
5. Wat zijn de nadelen?
Het adverteren op YouTube neemt veel tijd in beslag. Het is namelijk van groot belang visueel aantrekkelijke video’s te maken. Zo moet je eerst een storyboard en een script maken. Daarnaast moet je zorgen voor goede kwaliteit licht en geluid.
Daarbij is het adverteren niet handig voor elke doelgroep, en is er een grote kans dat mensen niet op jouw advertentie klikken. Dit kan eraan liggen dat ze het filmpje niet interessant genoeg vinden, of geen interesse hebben om naar iets anders te kijken dan het filmpje waar ze origineel op klikten.
6. Hoe ga ik aan de slag?
Als je wilt adverteren op YouTube twee accounts nodig, een YouTube account en een Google Ads account. Deze twee account moeten aan elkaar gekoppeld worden voor optimaal gebruik. Tot slot heb je de daadwerkelijke advertentie nodig om te vertonen op YouTube. Denk hierbij aan je doelgroep en wat zij verwachten.
7. Conclusie
YouTube Advertising is één van de sociale media platformen waarop je kan adverteren. Het is een visuele manier van adverteren en vaak een stuk goedkoper dan tv-reclames. Het is wel van belang dat de advertenties die je plaatst op dit platform doelgericht zijn en een duidelijke boodschap met zich meedragen. Daarbij bereik je gemakkelijk je doelgroep.
Leave A Comment