Heb je al eens van de app Clubhouse gehoord? Clubhouse is een social media app die een enorme rage aan het worden is. Misschien had je er wel eens van gehoord en vraag jij je af wat Clubhouse is, hoe het werkt, wat de mogelijkheden zijn en waarom het zo populair is.
In het kort is Clubhouse een social media platform in de vorm van een app, waarbij het allemaal draait om audio. Om duidelijk te maken waar de hype rondom Clubhouse precies overgaat, beschrijven we in dit blog wat deze razend populaire app inhoudt, wat je met de app kan en wat de eventuele gevolgen zijn van de komst van Clubhouse.
Clubhouse is een relatief nieuw social media platform en app. Het is een platform dat geheel is gebaseerd op audio. Op het moment van spreken is het alleen verkrijgbaar in de App store. Samsung, Huawei en HTC zijn een paar voorbeelden waar de app nog niet verkrijgbaar is. De reden dat tot voor alsnog alleen toegankelijk is in de Appstore, is omdat de ontwikkelaars niet willen dat de app te snel groeit. Het is een exclusieve app waar niet iedereen toegang tot heeft, je moet namelijk uitgenodigd worden om deze app te gebruiken. Dit maakt de app mysterieus en daarmee ook populair. Overigens willen de ontwikkelaars de servers opschalen voordat het platform āteā viraal gaat en de servers het niet aankunnen.
De app is begin 2020 gelanceerd. Clubhouse kende in de beginfases weinig populariteit. Gedurende deze fase was het voornamelijk populair onder een select groepje mensen. Op de dag van vandaag kent de app een hoge populariteit onder een grote groep mensen.
De bedrijfswaarde per februari wordt geschat op 1 miljard dollar. Daarnaast hebben ze al meer dan 10 miljoen dollar opgehaald met investeringen van meer dan 180 organisaties. Clubhouse is GEEN beursgenoteerd bedrijf, toch zijn er veel bedrijven en ondernemers die willen investeren in de app. Het gevaar van de app ligt hem echter in het verdienmodel. Er is namelijk geen sprake van een zogeheten verdienmodel.
Clubhouse is een social media platform dat geheel gebaseerd is op audio. Maar hoe werkt zoiets?
2. Hoe werkt Clubhouse?
Clubhouse is een exclusief te gebruiken social media app. Dit betekent dat niet iedereen toegang heeft tot de app. De app is een audioplatform waarbij je in gesprek gaat met mensen in een zogeheten ākamerā. Je kunt het zien als een soort groepsgesprek of live podcast. Alle gesprekken zijn live en kunnen niet teruggeluisterd worden. Als je toegang hebt tot de app kan je luisteren naar anderen die een gesprek voeren, maar je kunt ook zelf een gesprek beginnen. Mensen kunnen gedurende het gesprek vragen stellen. Als mensen vragen willen stellen, moet dat eerst toegestaan worden door de host van het gesprek.
Verder werkt het net als andere social media platformen en kun je bijvoorbeeld mensen volgen. Als een persoon die jij volgt live gaat, krijg je een melding. Dit kan erg handig zijn aangezien een kamer maar 5000 mensen toelaat.
Zoals eerder vermeld, heeft niet iedereen zomaar toegang. Iemand die lid is mag maximaal 3 personen uitnodigen om ook deel te nemen aan de app. Hierdoor ontstaat er een soort groot netwerk.
Feit: Toen Elon Musk live ging, was de kamer binnen een mum van tijd vol en luisterde er 5000 mensen mee.
3. Hoe ziet Clubhouse eruit?
Clubhouse is een professioneel social media platform. Er wordt van je geacht dat je je netjes gedraagt en alleen mensen uitnodigt die zich bekwaam gedragen. De lay-out van de app is vrij eenvoudig en duidelijk. Net als bij elk ander social media platform, kan je mensen opzoeken, meldingen bekijken en een profiel opzetten. Ook is er een āhomeā pagina waarbij je alle rooms ziet.
āHomeā, hierin kun je aan verschillende kamers deelnemen. Er zijn verschillende kamers met diverse onderwerpen.
Hieronder vind je een voorbeeld van een profiel. Je kan een bio toevoegen, mensen volgen en gevolgd worden. Ook kun je op iemands account zien door wie hij of zij is uitgenodigd. Je kunt je account koppelen aan een ander social media platform als Instagram of Twitter. Ook kun je toegang krijgen tot een āclubā als je actief genoeg bent.
4. De populariteit van Clubhouse
De populariteit rondom Clubhouse schoot door het dak heen toen de welbefaamde Elon Musk een tweet plaatste over Clubhouse. Op 31 januari 2021 plaatste Elon Musk het volgende op Twitter: āOn Clubhouse tonight at 10pm LA timeā. De gevolgen van deze tweet waren voor Clubhouse enorm. Het platform kende in December grofweg 600.000 wekelijkse gebruikers. EĆ©n tweet en een paar maanden later en het platform kent 10 miljoen wekelijkse gebruikers. Het wekelijkse gebruikers aantal is meer dan 16 keer zo groot geworden. Deze enorme groei heeft in een hele korte tijd plaatsgevonden, maar waarom is het nou zo populair?
Dat is lastig te bepalen. Elon Musk heeft zeker bijgedragen aan de stijging in populariteit. Maar niet alleen Elon Musk is actief op dit social media platform. Artiesten en bekende Amerikanen gebruiken ook de app, denk hierbij aan namen als Kevin hart en Oprah Winfrey. Niet alleen in Amerika is de app populair onder bekende personen. Ook in Nederland gebruiken veel bekende Nederlanders de app. Vrijwel elke BNāer die actief is op social media, heeft toegang tot Clubhouse.
Ook het gemak van audio draagt bij aan de populariteit van de app. Het wordt voor mensen steeds makkelijker om iets te gaan doen en daarbij geluid op de achtergrond te hebben. Luisteren consumeert namelijk niet al je aandacht. Tijdens het klussen, game of onder het genot van een drankje hebben mensen vaak achtergrondgeluid zoals muziek. Ook podcasts worden steeds populairder. Ze kunnen veel opleveren, terwijl het luisteren weinig aandacht vereist.
Feit: Door de komst van Clubhouse en de stijging van interesse naar audio, zijn andere social media platformen als Facebook en Twitter ook bezig met het implementeren van een audiofunctie.
De gevolgen van de opkomst van Clubhouse heeft ertoe geleidt dat andere social media platformen ook zijn gaan investeren in een audio optie. Het gevolg hiervan is dat wellicht de radio die we nu kennen, mogelijk over een paar jaar niet meer hetzelfde zal zijn.
Leave A Comment