Een telefoonnummer kan op een website vaak aangeklikt worden, om deze direct te bellen. Deze klikken kunnen we in Google Analytics 4 (GA4) meetbaar maken via Tag Manager (GTM). Ook kunnen we deze in GA4 markeren als een nieuwe conversie.

Hoe je dit doet, leggen we in deze handleiding uit. Je gaat eerst een nieuwe trigger aanmaken, vervolgens maak je een nieuwe tag aan.

 

Stap 1. Nieuwe Triggers toevoegen

In deze stap ga je een nieuwe trigger aanmaken: Een Telefoonnummer klik trigger, om te registreren dat er op ’tel:’ geklikt wordt.

Alle triggers worden in de basis aangemaakt door de volgende stappen te volgen:
1) Navigeer naar werkruimte, vervolgens naar Triggers

2) Klik op Nieuw

1.1 Call tracking trigger

1) Verander de naam van de trigger naar: “Call tracking trigger”

2) Klik op “Triggerconfiguratie,” kies vervolgens “Klik – Alleen links”

3) Stel een “wachten op tags” in van 2000 milliseconden

4) Vink “Validatie controleren” aan

5) Page URL → Komt overeen met RegEx → plaats in dit blok het volgende: .*

6) Klik op “Sommige klikken op links”
Click URL → bevat → Plaats in dit blok het volgende: tel:

7) Klik op OPSLAAN

Stap 2. Het aanmaken van de Tel: klik Tag

In deze stap ga je de tag aanmaken die er voor zorgt dat GA4 op juiste wijze een gebeurtenis registreert, wanneer de reeds aangemaakte Trigger ‘afgevuurd’ wordt.

2.1 Google Analytics Telefoonnummer klik GA4 tag

  1. Klik op “Nieuw”
  2. Verander de naam naar “Telefoonnummer klik (GA4)”
  3. Voeg de tagconfiguratie toe “Google Analytics: GA4-gebeurtenis”
    1. De configuratietag is “Google Analytics 4”
    2. Gebeurtenisnaam is “telefoonnummer_click”
    3. Onder de gebeurtenisparameters voegen we een rij toe
    4. Vul hier de onderstaande waardes in: (afbeelding)
  4. Voeg de trigger toe (“Call tracking trigger”)
  5. Klik op opslaan

Stap 3. Alles verzenden

Na het aanmaken van de nieuwe Tag, ben je klaar in GTM. Je hoeft alleen nog even alles te verzenden.

KLIK RECHTSBOVEN OP DE BLAUWE KNOP VERZENDEN, DOORLOOP VERVOLGENS ALLE STAPPEN. JE HOEFT HIER NIKS IN TE VULLEN!!!

Stap 4. De nieuwe gebeurtenis markeren als een conversie in GA4

LET OP! VOORDAT JE DIT KAN UITVOEREN, DIENT DE GEBEURTENIS EERST MINIMAAL ÉÉN KEER IN GA4 GEMETEN TE ZIJN.

4.1 Configureren → Gebeurtenissen

  1. Zorg ervoor dat je in de juiste GA4 property zit
  2. Klik op ‘Configureren’ links in het menu
  3. Klik op ‘Gebeurtenissen’
  4. Markeer de specifieke gebeurtenis als conversie

Je hebt nu de telefoonnummer-klik gebeurtenis gemarkeerd als conversie.

LET OP! In dit scherm kan je dus direct checken of de specifieke gebeurtenis al eens gemeten is in GA4. Als dit het geval is, staat deze namelijk vermeld in de lijst op dit scherm. Je kunt deze dus direct markeren als conversie, wanneer deze aanwezig is.

 

Comments are closed.