Een e-mail adres kan op een website vaak aangeklikt worden, om deze direct te een mailtje te sturen. Dit wordt gedaan middels de ‘mailto:’ code. Deze klikken kunnen we in Google Analytics 4 (GA4) meetbaar maken via Tag Manager (GTM). Ook kunnen we deze in GA4 markeren als een nieuwe conversie.
Hoe je dit doet, leggen we in deze handleiding uit. Je gaat eerst een nieuwe trigger aanmaken, vervolgens maak je een nieuwe tag aan. Tot slot markeer je de nieuwe gebeurtenis in GA4 als conversie.
Stap 1. Nieuwe Triggers toevoegen
In deze stap ga je een nieuwe trigger aanmaken: Een Telefoonnummer klik trigger, om te registreren dat er op ’tel:’ geklikt wordt.
Alle triggers worden in de basis aangemaakt door de volgende stappen te volgen:
1) Navigeer naar werkruimte, vervolgens naar Triggers
2) Klik op Nieuw
1.1 Mail tracking trigger
1) Verander de naam van de trigger naar: āMail tracking triggerā
2) Klik op āTriggerconfiguratie,ā kies vervolgens āKlik ā Alleen linksā
3) Stel een āwachten op tagsā in van 2000 milliseconden
4) Vink āValidatie controlerenā aan
5) Page URL ā Komt overeen met RegEx ā plaats in dit blok het volgende: .*
6) Klik op āSommige klikken op linksā
Click URL ā bevat ā Plaats in dit blok het volgende: mailto:
7) Klik op OPSLAAN
Stap 2. Het aanmaken van de Mail: klik Tag
In deze stap ga je de tag aanmaken die er voor zorgt dat GA4 op juiste wijze een gebeurtenis registreert, wanneer de reeds aangemaakte Trigger ‘afgevuurd’ wordt.
2.1 Google Analytics Mail klik GA4 tag
- Klik op āNieuwā
- Verander de naam naar āMail klik (GA4)ā
- Voeg de tagconfiguratie toe āGoogle Analytics: GA4-gebeurtenisā
- De configuratietag is āGoogle Analytics 4ā
- Gebeurtenisnaam is āemail_verstuurdā
- Onder de gebeurtenisparameters voegen we een rij toe
- Vul hier de onderstaande waardes in: (afbeelding)
- Voeg de trigger toe (āMail tracking triggerā)
- Klik op opslaan
Stap 3. Alles verzenden
Na het aanmaken van de nieuwe Tag, ben je klaar in GTM. Je hoeft alleen nog even alles te verzenden.
KLIK RECHTSBOVEN OP DE BLAUWE KNOP VERZENDEN, DOORLOOP VERVOLGENS ALLE STAPPEN. JE HOEFT HIER NIKS IN TE VULLEN!!!
Stap 4. De nieuwe gebeurtenis markeren als een conversie in GA4
LET OP! VOORDAT JE DIT KAN UITVOEREN, DIENT DE GEBEURTENIS EERST MINIMAAL ĆĆN KEER IN GA4 GEMETEN TE ZIJN.
4.1 Configureren ā Gebeurtenissen
- Zorg ervoor dat je in de juiste GA4 property zit
- Klik op ‘Configureren’ links in het menu
- Klik op ‘Gebeurtenissen’
- Markeer de specifieke gebeurtenis als conversie
Je hebt nu de mail-klik gebeurtenis gemarkeerd als conversie.
LET OP!Ā In dit scherm kan je dus direct checken of de specifieke gebeurtenis al eens gemeten is in GA4. Als dit het geval is, staat deze namelijk vermeld in de lijst op dit scherm. Je kunt deze dus direct markeren als conversie, wanneer deze aanwezig is.
Comments are closed.