Om effectieve retargeting campagnes in Google Ads te maken, is het noodzakelijk om conversies die gemaakt worden op de website, meetbaar te maken binnen Google Ads zelf. Dit gaat voor de verschillende CMS’en een beetje anders. Binnen deze handleiding wordt uitgelegd hoe je de conversies van de CMS ‘Lightspeed’ kan meten en inladen in het juiste Google Ads account.
Stap 1. Nieuwe conversie actie aanmaken in Google Ads
In deze stap ga je een nieuwe conversie actie aanmaken binnen het juiste Google Ads account.
1.1 Naar het overzicht
1) Open Google Ads en zorg ervoor dat je in het juiste account zit
2) Klik rechtsboven op ‘Tools en Instellingen’
3) Vervolgens onder ‘Meting’ op Conversies
4) In het scherm wat zich nu opent klik je op de grote blauwe knop ‘+ Nieuwe conversieactie’
1.2 De nieuwe conversie actie aanmaken
1) In het scherm wat zich nu opent klik je op ‘Website’
2) In het scherm wat zich nu opent vul je bij de invulbalk de URL van de website in. Klik vervolgens op ‘Scannen’
3) Scroll nu helemaal naar beneden en klik op ‘Conversieactie handmatig toevoegen’
4) Selecteer bij Doel- en actieoptimalisatieĀ ‘Aankoop.’ Selecteer bij Optimalisatieopties voor conversieactie ‘Secundaire actie’
5) Geef de Conversie een goede naam
6) Bij Waarde selecteer jeĀ gebruik verschillende WaardenĀ Geef vervolgens een standaardwaarde vanĀ Euro (EUR ā¬) = 1
7) Selecteer bij Aantal ‘Alle’
8) Selecteer bij Doorklik ConversieperiodeĀ 90 dagen
9) Selecteer bij Conversieperiode voor volledige weergave 30 dagen
10) View-throughconversie periodeĀ 1 dagĀ
11) Selecteer bij Attributiemodel ‘Data-driven’
12) Klik op ‘Klaar’
13) Klik op ‘Opslaan en doorgaan’
1.3 de juiste code samenstellen
Je hebt nu de nieuwe conversieactie aangemaakt. Het is nu zaak om deze te koppelen met Lightspeed. Dit ga je doen door een uniek stukje code te maken, welke je in de volgende stap binnen de backend van de Lightspeed website plaatst. (Dit is heel makkelijk)Ā Belangrijk: Houd het huidige scherm van Google Ads gewoon open, deze heb je straks nog nodig.
2) Kopieer de onderstaande code in een document naar keuze (kladblok , Word, etc.):
<script>
gtag(‘event’, ‘conversion’, {
‘send_to’: ‘AW-340253149/JxvOCLzDn80DEN2zn6IB’,
‘value’: {{ order.information.price_incl }},
‘currency’: ‘EUR’,
’transaction_id’: ‘{{ order.information.number }}’
});
</script>
3) Ga terug naar het Google Ads scherm, klik vervolgens rechtsonder op ‘Gebeurtenistag bekijken’
4) Zoek in het scherm wat zich nu opent naar de ‘AW-ID’ en het ‘AW-Label’ Dit is het stukje code wat achter ‘send_to’: staat een voorbeeld code kan zijn:
‘AW-12345678/ABCD_ABCDEFG’Ā Let dus goed op want deze is voor jou anders!!!Ā Kopieer het stukje code wat tussen de aanhalingstekens staat. (Dus ZONDER de aanhalingstekens)
5) ga terug naar je kladblok / word document en plak de gekopieerde code nu op de volgende plek wederom TUSSEN DE AANHALINGSTEKENS:
<script>
gtag(‘event’, ‘conversion’, {
‘send_to’: ‘AW-340253149/JxvOCLzDn80DEN2zn6IB‘,
‘value’: {{ order.information.price_incl }},
‘currency’: ‘EUR’,
’transaction_id’: ‘{{ order.information.number }}’
});
</script>
6) Klik in het scherm van Google Ads rechtsonder op ‘Sluiten’
7) Klik vervolgens linksonder op ‘Klaar’
8) Je hebt nu de juiste code samengesteld inclusief de specifieke AW-ID en het AW-Label van jouw reeds aangemaakte conversieactie. Deze code gaan we nu in de backend van Lightspeed kopiƫren.
Stap 2. De nieuwe code plaatsen in de backend van Lightspeed
1) Log in, in de backend van de website
2) Klik Linksonder op ‘instellingen’
3) Klik vervolgens binnen de derde kolom op ‘Web Extras’
4) Scroll naar beneden en zoek naar ‘TRACKING’
5) Plak in dit vakje de custom code die je in de voorgaande stappen heb samengesteld
6) Klik rechtsboven op de groene knop ‘Opslaan’
Je bent nu helemaal klaar met het meetbaar maken van Lightspeed conversies in Google Ads
Comments are closed.