In deze handleiding leggen we je uit hoe je GA4 instelt en hoe je GTM inricht specifiek voor GA4.
Stap 1. Nieuw GA4 account aanmaken
*Hoef je geen account aan te maken maar alleen een property? Ga dan verder naar:
1.3 Property instellingen
1) Navigeer naar de website van Google Analytics:
Zorg ervoor dat je in het beheerdersaccount van SEO vrienden zit, klik rechtsboven op het SEO vrienden logo en selecteer het Google account: beheer@seovrienden.nl
1.1 Instellingen
- Klik linksonder op het tandwiel om de instellingen te openen.
- Klik vervolgens op de blauwe knop “Account aanmaken” Om een nieuw account aan te maken.
1.2 Accountgegevens
1) Voer de nieuwe accountnaam in.
2) Zorg ervoor dat alle blauwe vinkjes aanstaan.
3) Klik op volgende.
1.3 Property Instellingen
1) Verander de propertynaam
2) Verander de tijdzone en
Valuta
3) Klik op Geavanceerde
Opties
4) Zet Universal Analytics-
property maken NIET AAN!
5) Voer de website-URL in
van de website van de klant
HTTP of HTTPS? KIJK GOED!
6) Klik op VOLGENDE
7) Vul de bedrijfsinformatie in:
Kies de juiste branche, De bedrijfsgrootte en Hoe Google Analytics gebruikt moet worden voor het bedrijf. Klik vervolgens op MAKEN (Niet heel belangrijk, als er geen info beschikbaar is overig invullen)
1.4 Analytics 4 los aanmaken zonder nieuw account
In de voorgaande stappen heb je een geheel nieuw account voor de klant aangemaakt inclusief GA4. In sommige gevallen heeft de klant al een nieuw account, maar geen GA4. In dit geval moet je een nieuwe GA4 property aanmaken binnen het bestaande account van de klant. Je doet dit als volgt:
- Ga naar het juiste account binnen Google Analytics
- Klik linksonder op het tandwiel (“beheer”)
- Klik vervolgens op Installatieassistent voor GA4
- Daarna kom je in een nieuw scherm terecht, klik hier op de blauwe knop “Aan de slag”
- Klik vervolgens op “Property maken”
Nu we een Analytics 4 property aangemaakt hebben, gaan we deze koppelen met Google Tag manager.
Stap 2. Google Tag Manager account aanmaken
2.1 Naar de website
1) Ga naar: https://tagmanager.google.com/ en klik indien nodig op ‘Kosteloos aan de slag’
2) Klik in het scherm wat zich nu opent rechtsboven op het SEO vrienden logo en selecteer het ‘beheer@seovrienden.nl’ account. Nu opent zich een scherm waarin alle accounts / containers te zien zijn die onder het account van SEO vrienden staan.
3) Klik op de blauwe knop ‘Account maken’
4) HEB JE AL EEN TAGMANAGER ACCOUNT EN MOET DAAR EEN NIEUWE CONTAINER ONDER? ZOEK DAN ONDER ALLE ACCOUNTS HET JUISTE ACCOUNT OP, KLIK OP HET HAMBURGERMENU (DRIE PUNTJES ONDER ELKAAR RECHTS VAN DE ACCOUNTNAAM) VAN HET JUISTE ACCOUNT, KLIK VERVOLGENS OP CONTAINER MAKEN EN GA VERDER BIJ 2.2 Account toevoegen, stapje 3
2.2 Account toevoegen
1) Vul de accountnaam in
2) Kies het juiste land (Nederland)
3) vul de containernaam in
4) Kies het doelplatform (Internet)
5) Klik op de knop ‘Maken’
6) Accepteer de voorwaarden van Tag Manager
Stap 3. Analytics 4 koppelen met Google Tag Manager (GTM) en alle GTM tags instellen
- Selecteer de GA4 property (dit kan bij “beheer”)
- Klik op het huisje (“Homepage”)
- Als het goed is, krijg je het volgende te zien:
- Kopieer de “metings-ID”, deze gaan we later gebruiken.
- Open een nieuw tabblad en ga naar Google Tag manager en open het juiste account / de juiste container
(WELKE JE NET HEBT AANGEMAAKT) - Ga naar het overzicht “Tags”
we gaan hierin een nieuwe tag aanmaken welke GA4 koppelt met GTM.
3.1 Google Analytics configuratie tag
- Klik op “Nieuw”
- Verander de naam naar “Google Analytics 4”
- Voeg de tagconfiguratie toe:
“Google Analytics: GA4-configuratie”- Plak hier de metings-ID
- Voeg het volgende toe:
Veldnaam: “debug_mode”
Waarde: “true”
- Voeg de trigger toe (“All pages”)
- Klik op opslaan
Je hebt nu GA4 met GTM gekoppeld. Het is nu zaak
om de benodigde variabelen, triggers en Tags aan te
maken.
Stap 4. Nieuwe Variabelen toevoegen
In deze stap ga je de benodigde variabelen toevoegen.
4.1 Extra ingebouwde variabelen toevoegen (INGEBOUWDE VARIABELEN)
1) Navigeer in de ‘werkruimte’ naar Variabelen
2) Klik op Configureren
3) In het scherm wat zich nu opent zoek je naar “KLIKKEN”
4) klik alle onderdelen van ‘KLIKKEN’ aan: 1. Click Element | 2. Click Classes | 3. Click ID | 4. Click Target | 5. Click URL | 6. Click Text | 7. Form Classes |
8. Form Element | 9. Form ID | 10. Form Target | 11. Form Tekst | 12. Form URL |
5) Je ziet nu dat de zojuist toegevoegde extra ingebouwde variabelen onder ‘Ingebouwde variabelen’ staan.
Stap 5. De website koppelen aan Google Tag Manager (GTM)
5.1 Tag Manager plugin installeren
1) Ga naar de WordPress omgeving van de website van de klant
2) Navigeer onder ‘plugins’ naar “Nieuwe plugin”
3) Zoek bij ‘plugins zoeken’ op “Tag Manager”
4) klik op ‘Nu installeren’ bij de plugin genaamd “Google Tag Manager for WordPress”
Zorg er ook voor dat de plugin geactiveerd is, dit kan je doen/checken bij ‘plugins.’ Het staat aangegeven onder de naam van de plugin. Als er staat ‘activeren’ dan klik je hierop. Staat er ‘instellingen’ of ‘deactiveren’ dan is de plugin al geactiveerd.
5.2 Tag Manager plugin en Tag Manager container koppelen
1) Navigeer in Tag Manager naar het kopje beheer
2) kopieer vervolgens de Tag Manager-ID
3) Navigeer onder ‘Instellingen’ naar “Google Tag Manager”
4) Plak de Tag Manager-ID bij “Google Tag Manager ID”
5) Klik onder Container code ON/OFF op “Aan”
6) Klik onder Compatibiliteit modus voor containercode op “Footer van de pagina”
6) Klik op wijzigingen opslaan
JE HEBT NU DE PLUGIN EN CONTAINER GEKOPPELD
Stap 6. Instellingen in GA4 zelf
6.1 IP-adres uitsluiten
- Ga naar Google Analytics
- Open de GA4 property
- Ga naar “Beheer” (tandwiel linksonder)
- Ga naar “gegevensstreams”
- Open de gegevensstream
- Klik helemaal onderaan op “Meer instellingen voor taggen”
- Klik vervolgens op “intern verkeer definiëren”
- Klik op “Maken”
- Vul hier in: SEO vrienden kantoor
- Zoektype moet zijn: IP-adres is gelijk aan
- Vul daarachter het IP-adres in (IP-adres SEO vrienden: 217.100.98.74)
- Klik vervolgens rechtsboven op “Maken”
6.2 Gegevensinstellingen aanpassen
- Ga naar Gegevensinstellingen -> “Gegevensverzameling”
- Klik op “Aan de slag” onder het kopje “Gegevensverzameling door Google-signalen”
- Klik op “doorgaan” en vervolgens op “activeren”
- Ga na het aanmaken van de gegevensverzameling door Google-signalen, weer terug naar “Gegevensverzameling”
- Open nu op de balk “Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens”
- Klik vervolgens op de blauwe knop “Ik erken”
- Ga vervolgens naar Gegevensinstellingen -> “Bewaring van gegevens”
- Verander de “bewaring van gebeurtenisgegevens” van 2 maanden naar 14 maanden
- Klik op opslaan
- Ga vervolgens naar Gegevensinstellingen -> “Gegevensfilters”
- Open het filter genaamd “Internal Traffic”
- Scroll naar beneden en pas het “Filterstatus” aan
- Zet het filterstatus op “Actief”
- Klik vervolgens op opslaan
Comments are closed.