Hoe zet je Google Mijn Bedrijf goed in?

Bied jij je product of dienst lokaal aan? En heb je nog geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Dan laat je een hoop kansen liggen om in contact te komen met potentiële klanten.

Veel mensen die lokaal op zoek zijn naar een dienst, gebruiken Google als zoekmachine. Ben je bijvoorbeeld een dagje weg en wil je ergens lunchen? Grote kans dat je online op zoek gaat naar een leuk restaurantje. Google Mijn Bedrijf is een tool van Google waarbij je je bedrijf online zichtbaar kan maken aan potentiële klanten bij jou in de buurt.

Met behulp van onderstaande tips zet jij vanaf vandaag Google Mijn Bedrijf ook goed in! Wij voelen ons niet verantwoordelijk als je ten onder gaat aan de drukte met nieuwe klanten… 😉

 

  1. Wat is Google Mijn Bedrijf?
  2. Verifieer je vermelding
  3. Gebruik zoektermen in je bedrijfsnaam
  4. Weergeef zoveel mogelijk informatie
  5. Gebruik de posts optie
  6. Verzamel zoveel mogelijk reviews

 

1. Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis en gebruiksvriendelijke tool waarmee bedrijven hun lokale zichtbaarheid en vindbaarheid kunnen verbeteren. Bedrijfsvermeldingen worden getoond in de zoekresultaten van Google en in Google Maps.

Onderstaand zie je de Google Mijn Bedrijf vermeldingen wanneer je zoekt naar ‘online marketing bureau wormer’. SEO vrienden is gevestigd in Wormer en wil dus altijd bovenaan komen wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een online marketing bureau in de buurt van Wormer.

Google Mijn Bedrijf

Er zijn een aantal factoren waardoor de vermelding van SEO vrienden bovenaan staat en de meeste klikken zal opleveren.

Ten eerste zien we dat Offertify B.V. geen gebruik maakt van zoektermen in de naam van het bedrijf. Hierdoor zal het moeilijker zijn om te scoren op relevante zoektermen. Daarnaast hebben zij geen reviews. Smart cookie HQ maakt wél gebruik van zoektermen (SEO), maar heeft minder reviews dan SEO vrienden. De reviews die ze wél krijgen, worden niet beantwoord.

Meer over reviews lees je bij punt 6.

 

2. Verifieer je vermelding

Uiteraard start je met het aanmaken van een account via de website van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je je bedrijf aangemeld hebt, wordt deze nog niet getoond binnen de zoekresultaten van Google. Eerst zul je je vermelding moeten verifiëren.

Wanneer je ingelogd bent, kun je een verificatienummer aanvragen. Deze wordt per post verstuurd naar het opgegeven adres. Dit adres kun je later nog aanpassen. Wil je de brief bijvoorbeeld op een ander adres ontvangen dan het adres dat je in de zoekresultaten wil tonen? Laat de verificatiebrief dan naar een ander adres sturen door een ander adres op te geven.

Binnen een aantal dagen ontvang je al je verificatienummer per post. In deze brief van Google staat een getal van vijf cijfers. Geef deze op in je Google Mijn Bedrijf account en je vermelding is geverifieerd!

Nu je vermelding geverifieerd is, kun je de rest van de informatie toevoegen.

 

3. Gebruik zoektermen in je bedrijfsnaam

Om te beginnen is het belangrijk dat de naam van jouw vermelding afgestemd wordt op de producten of diensten die je aanbiedt.

Wij hebben onze bedrijfsnaam vermeld, inclusief ‘Online marketing’. Dit hebben we gedaan, omdat we gevonden willen worden wanneer potentiële bezoekers lokaal op zoek zijn naar een online marketing bureau (‘SEO vrienden | Online marketing bureau’ zou ook prima zijn, maar is wat langer..).

Bedenk goed waar mensen naar zoeken en wat je aanbiedt. Probeer het belangrijkste zoekwoord te vinden en zet deze in je vermelding.

Nog een voorbeeld.. We zien vaak dat ZZP’ers alleen hun voor- en achternaam vermelden (als ze al een Google Mijn Bedrijf vermelding hebben). Ben je stratenmaker en heet je Piet Klinker? Creëer dan bijvoorbeeld de volgende naam: ‘Piet Klinker | Stratenmaker’. Kortom, ‘Naam + Product/Dienst’

Vermeld in de naam van je Google Mijn Bedrijf vermelding ook je product of dienst, zodat je goed gevonden wordt op relevante zoekwoorden.

 

4. Weergeef zoveel mogelijk informatie

Naast de naam van je bedrijf, kun je nog veel meer informatie kwijt binnen je Google Mijn Bedrijf vermelding. Maak hier dus ook gebruik van!

Zo kun je je bedrijfsgegevens vermelden, zoals je adres (heb je al gedaan om je vermelding te verifiëren). Daarnaast kun je je website, telefoonnummer en openingstijden vermelden.

Tot slot kun je aangeven welke producten of diensten je aanbiedt en heb je ruimte om een korte omschrijving van je bedrijf te plaatsen. Gebruik deze ruimte ook om belangrijke zoekwoorden te vermelden.

 

5. Gebruik de posts optie

Relatief nieuw is de optie om berichten te plaatsen op je vermelding. Deze posts komen onder aan je vermelding te staan en blijven 7 dagen staan, met uitzondering van evenementen.

De eerste optie is om berichten te plaatsen inclusief afbeelding en link. Heb je bijvoorbeeld een nieuw blogartikel geschreven? Deel deze dan ook op je Google Mijn Bedrijf vermelding. Google houdt ervan wanneer websites en vermeldingen in beweging zijn. Daarnaast is het een mooie manier om extra bezoekers naar je website te genereren.

Extra bijkomstigheid is dat nieuwe blogartikelen of pagina’s op je website sneller geïndexeerd worden wanneer je deze ook op je Google Mijn Bedrijf vermelding deelt. Of dit echt waar is, zijn we nog niet achter. 😉

Naast berichten, kun je evenementen aanmaken op je vermelding. Heb je binnenkort een evenement? Plaats deze dan in Google Mijn Bedrijf, deze post blijft staan tot het evenement afgelopen is.

Tot slot kun je aanbiedingen en producten delen. Breng je een nieuw product op de markt? Dan is het goed om deze via Google Mijn Bedrijf onder de aandacht te brengen.

Google Mijn Bedrijf posts

Google Mijn Bedrijf posts

6. Verzamel zoveel mogelijk reviews

Tot slot, en misschien wel de belangrijkste: verzamel zoveel mogelijk reviews. Des te meer reviews je vermelding heeft, des te belangrijker deze zal zijn voor Google. Regelmatig horen we dat bedrijven meer online aanvragen krijgen wanneer ze reviews verzamelen.

Dat brengt ons bij het volgende voordeel. Naast dat Google jouw pagina vaker zal vermelden, zien potentiële bezoekers bij jouw vermelding veel reviews.

Google Mijn Bedrijf reviews

Kijk bijvoorbeeld naar bovenstaande vermeldingen. Welk bedrijf zou jij als eerst bellen? Waarschijnlijk degene met de meeste sterren en/of de beste beoordeling.

Des te meer reviews en des te beter deze zijn, des te betrouwbaarder jij als bedrijf overkomt.

Binnen Google Mijn Bedrijf kun je een URL kopiëren waarmee je mensen kunt vragen om een review te schrijven. Log hiervoor in bij Google Mijn Bedrijf. Op de beginpagina vind je onderstaand vakje. Wanneer je hierop klikt, krijg je een korte URL te zien. Deze kun je bijvoorbeeld mailen naar vrienden, klanten, buren, familie, etc.

Google Mijn Bedrijf reviews ontvangen

Wil je SEO vrienden beoordelen? Dan kun je dit eenvoudig doen via onderstaande link. Hier zou je ons enorm mee helpen! 😉

Beoordeel SEO vrienden: https://g.page/seo-vrienden/review?rc

 

Tot slot. Ontvang je reviews? Zorg ervoor dat je deze beantwoordt. Mensen zien dan dat je actief bent, wat ook helpt bij het betrouwbaar overkomen.

Succes met jouw Google Mijn Bedrijf vermelding!

Leave A Comment