Voor het succes van een Google Ads campagne is een goede advertentietekst cruciaal. De advertentieteksten moeten specifiek, relevant en aantrekkelijk zijn en veel mogelijkheden bieden. In deze blogpost vind je een aantal tips, tricks en regels voor het schrijven van Google Ads advertenties.
- Houd je aan de regels
- Gebruik de beschikbare ruimte voor Google Ads advertenties
- Bepaal USP’s en gebruik deze in advertenties
- Maak gebruik van ‘call-to-actions’
- Voor lokale bedrijven: geef geografische informatie over het bedrijf
- Vergeet de concurrentie niet
- Targeting is niet voor niets
- Kwalificeer je bezoekers
- Urgentie
- Google’s tips
1. Houd je aan de regels
Er zijn een aantal richtlijnen opgesteld door Google waaraan je je moet houden bij het opstellen van Ads advertenties:
- De titels mogen uit maximaal 30 tekens bestaan, inclusief spaties
- De twee regels onder de titel mogen allebei uit 90 tekens bestaan
- De URL die weergegeven wordt onder je advertentie mag uit maximaal 2x 15 tekens bestaan
- De daadwerkelijke link achter deze Display-URL mag 1024 tekens bevatten
- Per woord maximaal Ć©Ć©n hoofdletter, tenzij het een officieel erkende afkorting is
- Vermelde prijzen, kortingen of acties moeten binnen twee clicks vanuit de bestemmingspagina op je site te vinden zijn
- Maximaal Ć©Ć©n uitroepteken per advertentie en niet in de titel
- Het gebruik van Trademarks en termen die beschermd zijn door Copyright mag alleen indien je over de rechten beschikt
- Er mag alleen gebruik gemaakt worden van de overtreffende trap als een onafhankelijke 3e partij dit bevestigt op je pagina
- Er mogen geen relaties met Google gelegd worden in de advertentietekst
- Hetzelfde woord mag niet twee keer in Ć©Ć©n regel voorkomen
De twee titels mogen uit maximaal 30 tekens bestaan, de twee regels onder de titel allebei uit 90 tekens.
2. Gebruik de beschikbare ruimte voor Google Ads advertenties
Zoals hierboven al is uitgelegd, is er maar een beperkte ruimte in de Google Ads advertenties. Je zou denken dat de beperkte ruimte snel is gevuld, maar vaak is dit nog niet het geval. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk van de gegeven ruimte gebruik maakt. Kortom, zorg voor complete advertenties waarin je zoveel mogelijk informatie aan je klanten toont.
3. Bepaal USP’s en gebruik deze in advertenties
USPās, oftewel Unique Selling Points, zijn kenmerken van jouw bedrijf/website die vanuit de klant gezien het doorslaggevende verschil maken met je concurrenten. Let wel op! Indien er gebruik wordt gemaakt van de overtreffende trap, moet die op de bestemmingspagina wel bevestigd worden door een onafhankelijke partij.
Weet je niet zeker wat de USPās zijn van je bedrijf? Stel dan meerdere advertenties op waarin verschillende USPās worden vermeld. Door deze te testen, kunnen er conclusies getrokken worden over wat jouw klanten het belangrijkste vinden. Een aantal voorbeelden van USP’s zijn: snel geleverd, gratis retourneren, geen verzendkosten en veilig betalen.
Indien er gebruik wordt gemaakt van de overtreffende trap, moet deze op de bestemmingspagina wel bevestigd worden door een onafhankelijke partij.
4. Maak gebruik van ‘call-to-actions’
Bepaal eerst wat de gewenste actie is van je potentiƫle klanten. Wil je dat ze een bestand downloaden, of zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of een product kopen? Verzin vervolgens een manier om deze actie zo kort en bondig mogelijk te omschrijven, het liefst in drie tot vier woorden die vervolgens afsluitend onder je advertentie geplaatst kunnen worden.
5. Voor lokale bedrijven: geef geografische informatie over het bedrijf
Indien je een bedrijf hebt dat alleen klanten bedient binnen een bepaald geografisch gebied, geef dan in je advertentie informatie over waar men je bedrijf kan vinden. Denk hierbij aan lokale en non-lokale klanten. Richt je bijvoorbeeld op een bepaalde stad, gemeente of provincie.
6. Vergeet de concurrentie niet
Voordat je je advertenties online zet, check dan eerst nog voor de zekerheid wat de concurrentie in advertenties zet. Je wil namelijk wel onderscheidend zijn en als je hetzelfde aanbiedt als de concurrentie, dan ben je dat niet. Vergeet de concurrentie dus niet en gebruik ze als inspiratie om iets anders aan je klanten te bieden.
7. Targeting is niet voor niets
Google Ads biedt targeting mogelijkheden voor bijvoorbeeld mobiele gebruikers of met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Veel adverteerders maken natuurlijk gretig gebruik van deze opties, maar de kwaliteit van deze inspanning valt of staat met de boodschap die je overbrengt.
Zorg ervoor dat je advertenties aansluiten op de targeting die je inzet. Met een RLSA-campagne weet je dat je eerdere bezoekers van je website aanspreekt. Die wil je niet simpelweg dezelfde advertentie laten zien, maar juist een reden geven om terug te komen naar je website. Benadruk bijvoorbeeld andere USPās die de bestelling gemakkelijker maken, bied bijvoorbeeld gratis verzending of een kortingscode in de advertentie aan.
Je kunt ook gebruik maken van andere advertenties voor mobiel. Zo is een call-to-action voor bellen in dat geval logischer dan een formulier invullen.
De kwaliteit van targeting valt of staat met de boodschap die je overbrengt.
8. Kwalificeer je bezoekers
Het doel van de advertenties is natuurlijk de juiste bezoekers naar je website leiden. Andersom kun je ook zeggen dat je de verkeerde bezoekers weg wil houden. Probeer dus altijd informatie in je advertenties te zetten die helpen bij het kwalificeren van je bezoekers.
Een eenvoudig voorbeeld is het opnemen van prijzen in je advertenties. Wanneer iemand de prijs wil betalen, klikt hij of zij door. Als het te duur is, is de kans kleiner dat er doorgeklikt wordt. Dit scheelt in de kosten.
Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de minimale order groottes voor b2b-bedrijven of specifieke reisdata voor reisaanbieders. Houd je doelgroep in gedachten, want hierdoor kan je nog relevantere bezoekers aantrekken. Kortom; hoe specifieker, hoe beter!
Probeer altijd informatie in je advertenties te zetten die helpen bij het kwalificeren van je bezoekers.
9. Urgentie
Gebruikers urgentie geven is een manier om je advertenties naar het volgende niveau te brengen. Veel adverteerders begrijpen de kracht van korting en dit zie je in veel advertenties terug.
De boodschap kan echter nog krachtiger: door er een tijdelijke korting van te maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van een zin als āprofiteer nog 1 dag van 20% kortingā.
10.1 – Benadruk wat je uniek maakt
Laat de mensen weten waarmee je jezelf onderscheidt. Als je geen verzendkosten hebt, toon deze service dan in je advertentie.
10.2 – Vermeld prijzen, promoties en exclusieve aanbiedingen
Laat de mensen weten dat je een tijdelijke aanbieding of een exclusief product hebt. Mensen zoeken vaak op Google omdat ze een beslissing over iets willen nemen. Geef ze daarom iets wat ze over de streep kan trekken.
10.3 – Bied potentiĆ«le klanten de mogelijkheid om actie te ondernemen
Verkoop je producten? Laat de mensen weten wat ze kunnen kopen. Met call-to-actions, zoals koop nu, bel ons vandaag nog, direct bestellen, bekijk ons assortiment, meld u aan of vraag een offerte aan, maak je duidelijk wat de volgende stappen zijn.
10.4 – Voeg tenminste Ć©Ć©n van uw zoekwoorden toe
Zoekwoorden in je advertentietekst tonen de relevantie van je advertentie voor wat mensen willen. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord ādraagbare opladersā hebt toegevoegd, zou de kop van je advertentie āKoop draagbare opladersā kunnen zijn.
10.5 – Stem je advertentie af op je bestemmingspagina
Zorg dat de advertentie is afgestemd op de pagina waarnaar hij verwijst. De producten en promoties die in de advertentie zijn beschreven, moeten op de bestemmingspagina te vinden zijn. Het is mogelijk dat mensen je website verlaten wanneer ze niet te zien krijgen wat ze verwachten.
Dit zijn slechts een paar tips om je verder op weg te helpen bij het schrijven van succesvolle Google Ads advertenties. Heb je zelf nog andere tips over het schrijven van Ads advertenties? Laat het ons weten!
Leave A Comment