Wanneer je reviews verzamelt voor je website, krijg je een beter inzicht in wat je klanten belangrijk vinden, welke aspecten van je producten en diensten er echt toe doen, wat de werkelijke behoeften, verwachtingen of ergernissen zijn en waar je sterke en minder sterke punten liggen. Reviews zijn echter niet alleen belangrijk voor eigen inzichten, maar ook voor de klanten. Uit onderzoek blijkt dan ook dat reviews één van de belangrijkste factoren is bij het kopen van een product of dienst. Reviews zorgen onder andere voor autoriteit, waardoor je beter gevonden wordt.

Ook is uit onderzoek gebleken dat mensen meer waarde hechten aan een review van een externe partij dan aan een review op de eigen website.

Zo biedt Google een automatische extensie aan voor verkopersbeoordelingen in Google Ads tekstadvertenties. Wat de extensie doet en hoe je in aanmerking hiervoor komt lees je in dit blog!

1. Wat zijn de reviewsterren in Google en hoe werken ze?

De reviewsterren in Google zijn verkopersbeoordelingen en worden weergeven in Google Ads tekstadvertenties. Deze beoordelingen kunnen de effectiviteit van de advertentie verghogen, doordat mensen zien dat jouw bedrijf goed scoort op het gebied van service.

Op de onderstaande advertentie zijn de reviewsterren te zien in vergelijking met een advertentie zonder de reviewsterren.

Met reviewsterren

Zonder reviewsterren

In de bovenstaande afbeeldingen wordt duidelijk dat de advertentie met de sterren niet alleen meer opvalt, maar ook meer vertrouwen creëert.

Google vergaart reviews uit relevante en betrouwbare onafhankelijke beoordelingspartners waar reviews over jouw bedrijf te vinden zijn. De reviews worden landelijk gesegmenteerd en zijn geheel kosteloos, maar deze reviewsterren krijg je niet zomaar.

2. Wanneer krijg ik reviewsterren in mijn advertentie?

De reviewsterren krijg je niet zomaar. Zo stelt Google bepaalde eisen waar je bedrijf aan moet voldoen. Dit zijn de criteria:

  • Google heeft in de afgelopen twaalf maanden 100 unieke reviews voor het land ontvangen of verzameld via Google Klantenreviews of onafhankelijke beoordelingspartners.
  • Google of één van de beoordelingspartners hebben een onderzoeksevaluatie van je site uitgevoerd.
  • Google heeft een evaluatie van je site uitgevoerd via Google Consumentenonderzoeken.
  • De beoordelingen moeten een gemiddelde van minimaal 3,5 sterren hebben.
  • De beoordelingen moeten overeenkomen met het domein waarvoor de advertentie geplaatst wordt.
  • De reviews moeten gerelateerd zijn aan het product of de dienst in de advertentie.

Tip: als je wilt weten of je bedrijf een verkopersbeoordeling heeft, typ dan de volgende link in en vervang {jewebsite} voor de URL van je homepage.
https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={jewebsite}

Met behulp van de bovenstaande link kun je naast de verkopersbeoordelingen ook informatie over je website vinden. Wordt er geen pagina geladen dan voldoet je website niet aan de door Google gestelde criteria.

3. Waar worden de beoordelingen verzameld?

Als eerder benoemd verzameld Google de reviews uit betrouwbare onafhankelijke beoordelingspartners. Verkopersbeoordelingen die onbetrouwbaar of nep zijn worden weggelaten in de beoordeling. De beoordelingen worden verzameld uit de volgende bronnen:

  • Google klantenreviews, een gratis programma dat in opdracht van verkopers reviews verzamelt.
  • Verzamelde prestatiestatistieken op basis van door Google uitgevoerd onderzoek naar winkelervaringen.
  • Reviews uit Google Consumentenonderzoeken, een platform voor marktonderzoek dat gebruikt wordt om gegevens te verzamelen voor bepaalde domeinen en bedrijven.
  • Winkelreviews voor je websitedomein, uit onafhankelijke beoordelingspartners.

Heb jij een website en nog geen reviewsterren? Bekijk dan de onafhankelijke beoordelingspartners die hieronder op een rijtje zijn gezet.

Leave A Comment