De komst van COVID-19 heeft geleid tot grote veranderingen in de samenleving. Onder andere kleine en middelgrote bedrijven (het mkb) maken een moeilijke tijd door. In Nederland valt een groot deel van het bedrijfsleven onder het mkb. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor maar liefst 70% van de werkgelegenheid van Nederland. Google is echter bereid om te helpen en onze mkb’ers een steuntje in de rug te bieden.
1. Advertentietegoed van Google
De COVID-19-crisis heeft met name deze bedrijven hard getroffen. Google wilt het mkb tijdens deze moeilijke tijd steunen en dat doen zij door middel van advertentietegoed. Wereldwijd geeft Google $340 miljoen aan advertentietegoed aan haar mkb-klanten en dit tegoed kan tot eind 2020 gebruikt worden voor toekomstige uitgaven aan advertenties via Google. Door middel van het advertentietegoed wil Google steun en solidariteit aan deze bedrijven tonen.
Lees meer over hoe Google Ads werkt.
2. In aanmerking komen voor het advertentietegoed
Degenen die in aanmerking komen voor het advertentietegoed zijn kleine en middelgrote bedrijven wereldwijd. Deze bedrijven moeten in tien van de twaalf maanden van 2019 en in januari en/of februari van dit jaar (2020) geld hebben uitgegeven met hun Google Ads-account. Ook moeten zij zich houden aan het advertentiebeleid van Google.
3. Het krijgen van advertentietegoed
Er hoeft niks gedaan te worden om toegang te krijgen tot het advertentietegoed van Google. Na de lancering van deze advertentietegoeden op 1 juli 2020 worden deze automatisch toegepast op de Google Ads-accounts, die voldoen aan de eerder genoemde criteria. Er zal een e-mail naar het primaire accountcontact gestuurd worden met de mededeling dat er een advertentietegoed beschikbaar is.
Wanneer het advertentietegoed is toegepast kunnen Google Ads-klanten het toegepaste tegoed bekijken op de pagina Promoties. Klik op het gereedschapsicoon bovenaan de pagina en selecteer vervolgens onder Facturering de optie Promoties. Het bedrag dat per betalingscyclus wordt gebruikt kan bekeken worden op de Transacties pagina.
4. Grootte advertentietegoed
Hoe groot het bedrag van het advertentietegoed is, verschilt per klant. Google kijkt hierbij naar eerdere Google Ads-uitgaven, het land en de valuta van het Google Ads-account. Het staat wel vast dat iedere klant die in aanmerking komt maximaal één advertentietegoed ontvangt. Dit tegoed kan oplopen tot een maximum bedrag van $1000.
5. Advertentietegoed gebruiken
Het advertentietegoed is voor toekomstige Google-Ads uitgaven en het wordt dus niet toegepast op eerder gemaakte Google Ads-uitgaven. De advertentietegoeden zijn van toepassing op het Google Ads-platform, waaronder Display Netwerk, YouTube, Google Zoeken en voor alle campagnetypen. De tegoeden moeten uiterlijk voor 31 december 2020 gebruikt worden. Het deel dat niet is gebruikt, wordt na 31 december 2020 verwijderd uit jouw Google Ads-account.
Let wel extra goed op tijdens het adverteren, want de veiling is op dit moment meer turbulent dan anders. Vanwege de corona crisis zijn bepaalde sectoren rigoureus veranderd en daarmee neemt ook de impact op de CPC flink toe. Prijzen stijgen, maar kunnen ook dalen. Dit heeft allemaal te maken met het veranderende aantal query’s.
De komende maanden worden mkb-bedrijven en adverteerders dus op de hoogte gesteld door Google. Wil je in de tussentijd meer weten over Google Ads? Bekijk bijvoorbeeld ons andere blog over het schrijven van Google Ads advertenties, of neem een kijkje in het online marketing woordenboek.
Leave A Comment