Online marketing voor je webshop: de beste tips op een rijtje

Online marketing: iets dat je niet voor één keertje doet, zodat je er vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Marketing is iets waar je continu mee bezig moet zijn, wil je jouw doelstellingen behalen. Wanneer je een webshop beheert, moeten er juiste keuzes gemaakt worden wat betreft online marketing. Om je een handje te helpen bij het optimaliseren van de online marketing van jouw webshop, zetten wij de beste tips voor je op een rijtje.

 

    1. Zorg dat je webshop lokaal gevonden kan worden
    2. Zorg voor een sterke homepage-tekst
    3. Gebruik eenvoudige product- en categorie URL’s
    4. Gebruik nooit de productomschrijving van de leverancier
    5. Voeg links aan je productomschrijvingen toe
    6. Maak gebruik van een tagging systeem
    7. Zet snippets in
    8. Optimaliseer je foto’s
    9. Zet remarketing in
    10. Zorg dat je je klanten betrekt bij jouw verhaal

1. Zorg dat je webshop lokaal gevonden kan worden

Het uiteindelijke doel van je webshop is natuurlijk om zo goed mogelijk te scoren, nationaal of zelfs internationaal. Maar je moet zeker niet de lokale omgeving vergeten. Veel mensen vinden het vaak fijn om te zien waar je bent gevestigd, zodat ze wellicht een pakketje kunnen terugbrengen of langs kunnen komen om een product te testen.

Vergeet daarom zeker niet je regionale omgeving. Geef daarom aan of je een afhaaladres hebt en of je producten op voorraad heb liggen. Op deze manier kun je ook op regionaal vlak potentiële klanten aantrekken. Ook moet je niet vergeten een Google Mijn Bedrijf-profiel aan te maken. Hierdoor weet Google precies waar jouw bedrijf zit en daarnaast zorgt dat ook voor een goed resultaat binnen Google Maps.

Vergeet niet om op regionaal vlak klanten aan te trekken.

2. Zorg voor een sterke homepage-tekst

Productpagina’s zijn belangrijk, maar ook de homepage mag niet vergeten worden. Een tekst op de homepage welke geoptimaliseerd is, doet vaak wonderen. Benoem de belangrijkste onderwerpen van je webshop en voeg maximaal 10 relevante links toe. Vergeet ook je footer niet, gebruik deze om bijvoorbeeld nogmaals de belangrijkste links weer te geven.

3. Gebruik eenvoudige product- en categorie URL’s

Zorg dat er geen nutteloze tags, ID’s en andere variabelen in je product- en categorie URL’s zitten. Houd het zo eenvoudig mogelijk als kan en focus je op de zoekwoorden die van belang zijn.

4. Gebruik nooit de productomschrijving van de leverancier

Zorg dat je de productomschrijving van de leverancier herschrijft naar eigen, unieke content. Google houdt namelijk van unieke content en duplicate content is zeer ongunstig voor zoekmachineoptimalisatie. Kopieer dus nooit de productteksten van je leverancier, maar schrijf nieuwe, creatieve en unieke content.

5. Voeg links aan je productomschrijvingen toe

Een slimme manier om pagina’s beter te maken is intern linken. Door intern te linken naar een andere pagina, wordt er als het ware gestemd op deze pagina. Probeer dit met zo gericht mogelijke zoekwoorden te doen.

Een ander voordeel hiervan is dat Google waarde hecht aan ankerteksten, de klikbare tekst van de link. Door met zo gericht mogelijke trefwoorden intern te linken, word je beter vindbaar op deze gelinkte woorden.

6. Maak gebruik van een tagging systeem

Producten kun je taggen (labelen) waardoor de bezoekers producten kunnen vinden via een tagcloud, of door te klikken op de naam van de tag. Voor zowel de gebruiker als Google resulteert dit altijd in een gerelateerde interne link.

Daarnaast is taggen ook handig voor uitgebreide zoekfuncties. Je kunt zoeken op prijsklasse, type, fabrikant etc.

Door intern te linken, word je beter gevonden op de de gelinkte zoekwoorden.

7. Zet snippets in

Zoekmachines weten steeds meer over de content op je website, en hierdoor kunnen zij de zoekresultaten op een andere manier presenteren. Een voorbeeld hiervan zijn de zogeheten rich snippets van Google. Hierbij zie je zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals de producten die worden aangeboden.

Voor Google moeten deze rich snippets bruikbare informatie bevatten. Zorg ervoor dat de tekst interessant en begrijpelijk voor de bezoeker is, want deze tekst moet ervoor zorgen dat er wordt geklikt op de informatie. Gebruik dus de belangrijkste zoekwoorden en houd er rekening mee dat trends altijd veranderen, dus zoekopdrachten ook.

8. Optimaliseer je foto’s

Naast teksten, kunnen foto’s ook geoptimaliseerd worden. Zorg hierbij voor unieke alt-tags voor al je afbeeldingen, inclusief product- en merknamen. Sla daarnaast een productfoto bijvoorbeeld op als nikon-d5600.jpg. Als er aan bestandsnamen omschrijvingen worden toegevoegd, zorgt dit voor context en misschien ook nog wel extra bezoekers via Google Images.

9. Zet remarketing in

Het kan zijn dat een klant je webshop een paar keer bezoekt zonder iets te kopen. Eerst gaan klanten namelijk vaak op onderzoek uit, voordat ze overgaan op een definitieve aankoop. Ze zijn eerst aan het vergelijken op bijvoorbeeld levervoorwaarden en prijs, voordat ze uiteindelijk bestellen. Het is belangrijk om deze klanten te laten weten dat je ze hebt opgemerkt.

Met remarketing kan dat. Hierbij toon je advertenties aan de websitebezoekers, zoals bijvoorbeeld een banner met een reminder. Bij remarketing ligt het aantal conversies vaak hoger omdat de doelgroep de website al eens heeft bezocht.

Gebruik daarnaast zowel in het algemeen als bij remarketing één of twee vaste gezichten, zodat mensen een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dit op verschillende uitingen, zoals e-mail, social media berichten, video’s en in je blog. Het zit ‘m in de details: door de kleine details van personalisatie wek je vertrouwen op bij je doelgroep en geef je hen een kijkje achter de schermen.

10. Zorg dat je je klanten betrekt bij jouw verhaal

Het sociale element wordt steeds sterker en daarom is het van belang om jouw klanten te betrekken bij je online uitingen. Denk aan reviews van je klanten of product- en gebruikersfoto’s van je klanten. Probeer dit te stimuleren en toon dit vervolgens op je website. Zo’n tactiek wordt ook wel ‘user-generated-content’ genoemd.

Wellicht helpen deze tips je bij de juiste keuzes maken voor je webshop! Wil je meer weten? Bekijk ons andere blog over het optimaliseren van je website, of neem een bezoekje aan ons online marketing woordenboek.

Leave A Comment