Linkbuilding is niet gemakkelijk, maar wel een belangrijk onderdeel als je hoog wil ranken door middel van SEO. Hoewel niemand precies weet wat de ranking factoren van Google zijn, is linkbuilding één van de weinige bevestigde factoren. Zo hebben websites met veel inkomende links een hogere ‘autoriteit’, wat één van de drie pijlers is voor SEO. Wat linkbuilding inhoudt en hoe jij als beginner meteen kan starten met linkbuilding en het opbouwen van autoriteit, lees je in dit blog!
Linkbuilding is een onderdeel van SEO, waarbij je relevante externe en interne links (backlinks) naar je eigen webpagina creëert. Met behulp van linkbuilding kan jouw website beter vindbaar worden in zoekmachines zoals Google. Een link is een manier voor gebruikers om tussen pagina’s op het internet te navigeren. Zoekmachines gebruiken deze links om het internet te doorzoeken. Ze crawlen alle links op je website, dus ook de uitgaande en inkomende links.
De meest waardevolle links kun je genereren door blogartikelen op je website te plaatsen die gedeeld worden door andere websites uit je branche. Op deze manier wordt jouw website gelinkt aan soortgelijke thema’s op andere websites. Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie voor de kwaliteit van de gelinkte inhoud, dus een website met veel hoogwaardige backlinks zal meestal beter scoren dan een verder gelijkwaardige website met minder backlinks.
Er worden 2 soorten links onderscheden:
Natuurlijke links
Deze links worden gegeven zonder enige actie van de pagina-eigenaar. Een recepten blogger die bijvoorbeeld een link aan een post toevoegt wat naar zijn favoriete winkels verwijst, is een natuurlijke link.
Handmatig opgebouwde links
Deze links worden verkregen door middel van actieve linkbuildingactiviteiten. Dit omvat activiteiten als klanten vragen om naar je website te linken of influencers te vragen je content te delen. Dit kan zowel betaald als onbetaald.
De verschillende linkbuilding technieken worden verder in het blog toegelicht.
2. De relevantie en autoriteit van een link
De links die het meest opleveren voor SEO (autoriteit) zijn de links met de meeste ‘link juice’, ongeacht hoe de links verkregen worden. De verdere kwaliteit van de links wordt bepaald door de volgenden factoren:
- De populariteit van de gelinkte website
- De overeenkomst tussen het onderwerp van de gelinkte websites
- Hoe nieuw de link is
- De betrouwbaarheid van de gelinkte website
- Het aantal andere links op de gelinkte pagina
- De anchortekst die wordt gebruikt op de gelinkte website
Om de autoriteit (bovenstaande punten) te achterhalen, kun je de Ahrefs Backlink checker gebruiken. Met deze tool kun je niet alleen de autoriteit van de link achterhalen met de Domain Rating (DR), maar je kunt ook zien welke links je concurrenten gebruiken voor linkbuilding. Daarnaast kun je het aantal bezoekers en de URL-Rating bekijken. Ook kun je zien of een link ‘follow’ of ‘no-follow’. Al deze informatie is relevant voor linkbuilding.
In de afbeelding hieronder is de backlink checker tool te zien.
Tip: Zoek naar pagina’s met een zo hoog mogelijke Domain Rating. Hoe hoger de Domain Rating, hoe beter de autoriteit van de link.
1. Creëer unieke en relevante content
Wanneer je relevante en actuele content creëert voor je website, kan het gebeuren dat websites naar jouw content linken. Dit gebeurt echter alleen in de meest ideale situatie. Dit neemt nog niet weg dat je goede content op je website moet hebben staan. Wanneer jij aan een bedrijf vraagt om naar jouw content te linken, is het alsnog belangrijk dat de kwaliteit goed is.
2. Zorg voor een natuurlijke groei
Het is belangrijk dat de groei van het aantal backlinks natuurlijk verloopt. Je loopt namelijk risico om een Google penalty te krijgen als je een onnatuurlijke groei van het aantal backlinks hebt. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om 100 backlinks per dag te krijgen. Streef naar gemiddeld 10 kwalitatief goede links per maand.
3. Anchortekst
De anchortekst die bij de link wordt gebruikt, is ook van invloed op de ranking van jouw pagina. Het is belangrijk om variatie aan te brengen in de anchortekst. Zorg er voor dat je anchortekst bestaat uit verschillende variaties en synoniemen van zoekwoorden.
4. Zorg dat de pagina van de backlink relevant is voor jouw pagina
Het is belangrijk dat de pagina van de backlink gerelateerd is aan jouw pagina; hoe meer deze gerelateerd is, hoe beter. Ook is het belangrijk om de domein autoriteit van een dergelijke pagina in de gaten te houden. Hoe hoger de autoriteit, hoe beter.
5. Persberichten
Het is ook belangrijk dat de linkstructuur binnen je eigen website op orde is door middel van interne links. Dit zorgt niet alleen voor een goede navigatie op je website voor Google én de gebruiker, maar ook voor het verspreiden van autoriteit over pagina’s. Het is gemakkelijk om waarde aan je pagina’s toe te kennen door er intern naar te linken.
6. Interne links
Het is ook belangrijk dat de linkstructuur binnen je eigen website op orde is door middel van interne links. Dit zorgt niet alleen voor een goede navigatie op je website voor Google én de gebruiker, maar ook voor het verspreiden van autoriteit over pagina’s. Het is gemakkelijk om waarde aan je pagina’s toe te kennen door er intern naar te linken.
7. Gastblogs schrijven
Backlinks kun je ook ontvangen door gastblogs te schrijven op andere websites. Hier kun je je expertise laten zien en websitebezoekers genereren, door te linken naar jouw website.
8. Koop geen backlinks
Het kopen van backlinks is een slecht idee omdat je er flink voor gestraft kan worden door Google. Je overtreed namelijk de Google Webmaster Guidelines, doe het dus niet!
9. Verwijderen of herstellen van dode backlinks
Door het zoeken naar dode links, help je website eigenaren met het verbeteren van hun website. Niemand wil namelijk linkjes op zijn/haar website hebben die niet werken. Heb je een dode link ontdekt op een pagina en bevat jouw website een pagina over datzelfde onderwerp? Dan kun je contact opnemen met de website eigenaar om de dode link te vervangen met een backlink naar jouw website.
10. Behoud een goede balans in follow en no-follow links
Om een natuurlijk backlink profiel te behouden is het belangrijk om een goede balans te behouden tussen follow en no-follow links. Bij een follow link wordt er door Google waarde aan de link toegekend. Een no-follow link wordt door Google niet gevolgd en er wordt dus geen waarde aan toegekend. Toch is het belangrijk dat je backlink profiel zowel follow als no-follow links bestaat, voor een goede balans.
Leave A Comment