Google Ads specialist
SEO vrienden is officieel Google Partner! Wij helpen je door nieuwe Google Ads (SEA) campagnes op te zetten of je bestaande campagnes te beheren en verbeteren.
Door periodiek de data van de campagnes te analyseren zorgt SEO vrienden er voor dat jij het maximale resultaat uit jouw Google Ads budget haalt.
Wat Google Ads inhoudt en wat de voordelen zijn lees je hier!
Google Ads, wat wil je weten?
1. Wat is Google Ads? (SEA) en hoe werkt het?
Google biedt betaalde advertenties die worden weergegeven binnen de zoekresultaten van Google Search, Shopping, YouTube en Display adverteren (Remarketing).
Dit kan allemaal gedaan worden binnen Google Ads, met als basis dat je een advertentie voor je product of dienst plaatst. Vervolgens zien mensen deze advertentie en kopen het product of dienst.
In de afbeelding rechts is een vorm van SEA weergeven. Hierbij worden de advertenties die gemaakt zijn binnen Google Ads bovenaan de zoekresultaten weergeven.
Waarom SEO vrienden
Wij zijn SEO vrienden, online marketing en Google Ads specialisten sinds 2001. Wij hebben ruime ervaring in e-commerce en internet marketing. Wij runnen al jaren onze eigen internationale webshops waarmee we inmiddels in meer dan 55 landen hebben geleverd! Heeft jouw bedrijf hulp nodig op gebied van SEO, SEA of social media? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!
Ervaring sinds 2001
Eigen webshops in beheer
Ervaring met internationale webshops
Persoonlijk contact staat voorop
Je ontvangt regelmatig updates
2. De onderdelen van Google Ads
Er zijn verschillende manieren waarop geadverteerd kan worden binnen Google Ads en is afhankelijk van wat het beste bij jouw website past. Hieronder worden de 4 verschillende manieren van adverteren toegelicht (Google Search, Shopping, YouTube en Display adverteren (Remarketing).
2.1 Google Search
Als je binnen Google Search adverteert, worden je advertenties binnen de zoekresultaten van Google weergeven, wanneer een gebruiker zoekt op termen die gerelateerd zijn aan de zoekwoorden binnen je campagne.
Deze advertenties worden bijvoorbeeld boven de organische zoekresultaten weergeven wanneer jouw advertentie relevant genoeg is voor de zoekterm van de gebruiker.
Wil je meer weten over deze organische zoekresultaten? Bekijk dan onze SEO pagina!
Voordat de advertenties geplaatst kunnen worden, dienen er eerst enkele stappen ondernomen te worden binnen Google Ads.
2.1.1 Maak een zoekcampagne aan
Eerst dien je een nieuwe zoekcampagne aan te maken. Hierbij wordt gevraagd om een doel te kiezen zoals, meer leads, websiteverkeer of sales te genereren.
2.1.2 Campagne instellingen
Bij de campagne instellingen kun je de targeting, budget en advertentie extensies instellen.
2.1.3 Targeting
Wel of niet toonbaar op zoekpartners
Bij deze optie kun je aanvinken of je wel of niet getoond wil worden bij Google zoekpartners (Niet-Google websites en YouTube) of alleen binnen het zoeknetwerk.
Wel of niet toonbaar voor het Display Netwerk
Als je voor deze optie kiest is het mogelijk dat je advertenties buiten de zoekresultaten weergeven worden.
Talen
Hierbij kan de gewenste taal van de advertentie gekozen worden. De zoekwoorden moet uiteraard op deze taal aansluiten.
Doelgroepen
Target doelgroepen met de gewenste locatie, zoekgedrag en interesses.
Locatie opties
Hierbij kun je target locaties instellen voor de advertenties. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een lokaal bedrijf bent en alleen binnen een bepaald gebied wil adverteren. Het is ook mogelijk om hierbij locaties uit te sluiten.
2.1.4 Budget
Hoeveel mensen je advertentie krijgen te zien hangt van je budget af. Je kunt een gemiddeld dag budget invoeren. Het bedrag dat per dag wordt besteedt hangt af van het aantal gegenereerde kliks op een dag. Zo kun je op de ene dag iets meer uitgeven dan de andere dag.
Naast budget kun je ook een bied strategie selecteren.
2.1.5 Advertentie extensies
Advertentie extensies kunnen het bereik van je advertenties vergroten en de communicatie verbeteren. Er zijn verschillende soorten extensies en hieruit kies je welke nuttig zijn voor jouw website. Zo biedt Google Ads je: Sitelinkextensies, Highlight-extensies, Oproepextensies, Extensies voor website-informatie, App-extensies, Berichtextensies, Promotie-extensies, Leadformulierextensie, Prijsextensies en Locatie-extensies .
2.1.6 Advertentiegroepen
Nadat de campagne instellingen gedaan zijn kun je advertentiegroepen aanmaken.
Tip: Stel dat je een meubelbedrijf hebt. Kun je een advertentiegroep maken met de naam ‘Banken’ waarin je zoekwoorden als ‘leren banken’, ‘banken’ en ‘loveseats’ target.
Er zijn twee verschillende manieren waarop een advertentiegroep aangemaakt kan worden.
Standaard advertentiegroepen
Bij deze advertentiegroepen bepaal je zoekwoorden of woordgroepen waarin je advertentie waarschijnlijk het meeste resultaat op gaat leveren. Â Hierbij kan het gebruik van de Google Zoekwoordenplanner handig zijn.
Dynamische advertentiegroepen
Bij dynamische advertentiegroepen gebruik Google de content op je website om automatisch advertenties aan te maken en zoekwoorden te targeten. Hierbij kun je kiezen voor je hele website of voor sub-domeinen.
2.1.7 Zoekadvertentie
Wanneer de campagne is opgezet kan de advertentie goedgekeurd worden door Google. Vergeet niet de relevantie van je gebruikte zoekwoorden te achterhalen en laat deze zoekwoorden terugkomen in de titels en beschrijvingen van de advertentie.
Wanneer de advertenties zijn goedgekeurd gaan ze online. Google Ads maakt het mogelijk om nauwkeurig bij te houden hoe de advertenties presteren, zodat jij optimaal rendement kan behalen.
2.2 Google Shopping
Heb jij een webshop en wil je je online voorraad promoten, dan is Google Shopping de juiste optie. Via de Merchant Center kun je product gegevens toevoegen en met Google Ads hiervoor een campagne aanmaken. Zo worden de Shopping advertenties ook niet vertoont op zoekwoorden, maar op product kenmerken. Shopping advertenties tonen de zoekers de winkelnaam, de prijzen en foto’s van de producten.
Indien meerdere producten relevant zijn voor de zoekopdracht, worden deze ook allemaal getoond.
Dit levert niet alleen kwalitatieve leads op, maar ook een duidelijk inzicht van welke producten het beste presteren en de concurrentieverhoudingen.
2.2.1 Soorten Google Shopping advertenties
Shopping-product advertenties worden gemaakt met de productgegevens in de Merchant Center. Shopping-product advertentiekosten worden bepaald door middel van CPC. Hoe meer mensen klikken hoe meer er in rekening wordt gebracht.
Shopping-showcase advertenties maak je in Google Ads door vergelijkbare producten te groeperen. Hierbij betaal je per engagement. Je stelt het hoogste bedrag in dat je bereid bent om te betalen voor één engagement. Nog steeds worden de kosten pas in rekening gebracht als er iemand op de advertentie klikt.
2.3 YouTube
YouTube biedt naast de mogelijkheid om video’s te delen ook de mogelijkheid om te adverteren binnen verschillende communities en doelgroepen. Met zowel video’s, animaties en afbeeldingen kun je binnen YouTube adverteren.
Je kunt de vindbaarheid en betrokkenheid van advertenties (opmerkingen en vind-ik-leuks) vergroten door ze te promoten in YouTube-advertenties en ze op je eigen profiel te plaatsen.
YouTubers kunnen veel over hun publiek te weten komen via een reeks geavanceerde meetinstrumenten (waaronder YouTube-analysetools). In vergelijking met vergelijkbare video’s zijn demografische gegevens, betrokkenheid en prestaties van het publiek slechts een deel van de beschikbare gegevens. Met behulp van deze gegevens kunnen videomakers een meer betrokken publiek bij hun doelgroepen aantrekken.
2.3.1 Soorten advertenties YouTube
InStream-advertenties overslaan
Dit bedraagt advertenties die kunnen worden overgeslagen, tijdens een video.
InStream-advertenties niet overslaan
Dit zijn de advertenties die niet kunnen worden overgeslagen.
Bumperadvertenties
Dit zijn korte video’s van maximaal 6 seconden en dienen geplaatst te worden op YouTube.
Video discovery-advertenties
TrueView-advertenties met video discovery worden op YouTube weergeven op de zoekresultaten pagina, met maximaal 3 regels.
Masthead-advertenties
Met masthead-advertenties, kun je de plaatsing van je advertentie tegen een vaste betaling reserveren in tegenstelling tot Google Ads. Dit levert vaak een grotere zichtbaarheid op.
Responsieve display-advertenties
Hierbij maakt Google automatisch de advertenties aan binnen het Google Display Netwerk. Zelf kun je de afbeeldingen, video’s en logo’s toevoegen.
2.4 Google Display (Remarketing)
Met het Google Display Netwerk kun je mensen bereiken met getargete display-advertenties terwijl ze op hun favoriete websites browsen, een YouTube-video aan een vriend laten zien of hun mobiele apparaten gebruiken.
Via het Display Netwerk kun je eerder in de koopcyclus de aandacht van gebruikers trekken. Je kunt advertenties weergeven aan mensen voordat ze zoeken naar jouw producten of diensten. Je kunt mensen ook herinneren aan de producten en services waarin ze geïnteresseerd zijn, bijvoorbeeld door middel van remarketing gericht op bezoekers die je website eerder hebben bezocht.
Met behulp van Google Display kun je gemakkelijk de juiste doelgroep vinden door middel van verschillende targeting opties:
- Vind nieuwe klanten of trek bestaande klanten aan met behulp van doelgroepen. In vergelijkbare doelgroepen en in-market-doelgroepen kun je gebruikers targeten die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Op deze manier kun je nieuwe potentiële klanten vinden. Je kunt ook informatie (zoals remarketinglijsten) gebruiken om opnieuw in contact te komen met mensen die je website eerder hebben bezocht.
- Meer conversies door automatisering. Met automatische targeting kun je de ideale doelgroepen vinden op basis van bestaande doelgroepen en bestemmingspagina’s. Door automatisch targeting kan Google Ads na een bepaalde tijd begrijpen welke doelgroepen je de meeste voordelen opleveren. Met behulp van automatisch bieden wordt je bod automatisch aangepast. Google Display-campagnes kunnen deze automatische targeting en automatisch bieden het beste combineren om het conversieratio van Google Ads te optimaliseren.
Naast de verschillende targeting opties zijn er ook verschillende typen advertenties binnen het Google Display netwerk.
2.4.1 Soorten advertenties Google Display netwerk
Beeldadvertenties
Heb je liever niet dat Google de advertentie optimaliseert, dan is het mogelijk om een beeldadvertentie aan te maken. Weer door simpelweg een afbeelding en tekst toe te voegen.
Engagement advertenties
Dit zijn video en beeld advertenties die weergeven worden op YouTube of in het Display netwerk.
Responsive display-advertenties
Door simpelweg een advertentietekst en een afbeelding toe te voegen kun je al een responsive display-advertentie plaatsen. Google optimaliseert de advertentie verder om de prestaties te verbeteren.
Bel mij terug!
3.1 Je bepaalt zelf wat je uitgeeft
Google Ads geeft je controle over hoe je je geld kunt besteden. Zo is er geen minimum besteedbaar bedrag en bepaal je zelf hoeveel je per maand, per dag en advertentie besteedt. Je betaald dan ook alleen wanneer er op de advertentie wordt geklikt.
Het aantal kliks dat je kunt krijgen met je budget is afhankelijk van de CPC (cost-per-click). Hoe hoger de CPC, des te minder kliks je zult krijgen.
CPC is de hoeveelheid die een adverteerder betaalt bij elke klik op een van zijn advertenties. Wanneer je bijvoorbeeld 0,45 cent geboden hebt op een zoekterm, betaal je daar maximaal 0,45 cent voor. Je CPC is gebaseerd op de concurrentie in jouw markt en zoekwoorden, je maximaal geboden bedrag en de kwaliteitsscore van je advertentie.
3.2 Succes is goed meetbaar
Wanneer iemand op je advertentie klikt en een actie onderneemt, zoals een product kopen, brochure downloaden of een offerte aanvragen, is dit allemaal te zien via Google Ads.
Zo kun je goed bijhouden welke campagnes wel goed presteren en welke niet. Dit maak het mogelijk om je marketingbudget optimaal te investeren.
Dit bevat ook andere waardevolle gegevens, waaronder de gemiddelde kosten van advertenties waarbij bezoekers tot een actie overgaan. Je kunt ook verschillende analysetools gebruiken om het koopgedrag van je klanten beter te begrijpen. Bijvoorbeeld hoelang of -vaak ze je website bezoeken voordat ze tot een actie overgaan (product kopen of offerte aanvragen).
3.3 Alleen relevante bezoekers
Targeting binnen Google Ads biedt de mogelijkheid om je advertenties te tonen aan zoekers die binnen jouw doelgroep vallen.
Zo kun je binnen Google Ads op verschillende factoren targeten:
- Zoekwoorden: woorden of termen die relevant zijn voor het verkopen van je product of dienst. Zodra iemand zoekt op deze woorden zal jouw advertentie getoond worden.
- Advertentielocatie: als eerder genoemd zijn er verschillende plaatsen op Google waar je advertentie geplaatst kan worden. Denk aan YouTube of Google Shopping als je een webshop bent.
- Leeftijd, locatie en taal: hierbij kan je de leeftijd, geografische locatie en taal van je doelgroep selecteren.
- Dagen, tijden en hoeveelheid: selecteer hierbij eventuele specifieke dagen en tijden dat je advertenties weergeven worden. Ook is het hierbij mogelijk om de frequentie van de advertenties te bepalen.
- Apparaten: advertenties kunnen op verschillende apparaten weergeven worden, zoals mobiel of desktop.
Waarom Google Ads uitbesteden bij een specialist?
Als ondernemer zie je het liefst direct resultaat. Dat kan!
Wanneer je direct resultaat wil, dan is ons advies: Google Ads. Hiermee kun je gericht online adverteren met relevante zoekwoorden waar jouw doelgroep naar op zoek is.
SEO vrienden kan nieuwe Google Ads campagnes voor je opzetten of je bestaande campagnes beheren en verbeteren. Door periodiek de data van de campagnes te analyseren zorgt SEO vrienden er voor dat jij het maximale resultaat uit jouw Google Ads budget haalt.
Ook internationale advertentie campagnes zijn bij SEO vrienden mogelijk. We hebben native speakers in dienst die vaardig zijn in Duits, Frans, Italiaans, Spaans, Engels en de cultuur kennen. Ideaal voor internationale webshops en websites en voor als je wilt uitbreiden naar het buitenland!
SEA specialist bij jou in de buurt:
ALKMAAR – ALMERE – AMSTELVEEN – AMSTERDAM – ASSENDELFT – BADHOEVEDORP – BEVERWIJK –Â BORN – CASTRICUM – DIEMEN – ECHT – EINDHOVEN – GELEEN – HAARLEM – HEEMSKERK – HEERHUGOWAARD – HEERLEN – HOOFDDORP – HOORN – IJMUIDEN – KOOG AAN DE ZAAN – KROMMENIE – LIMBURG – MAASBRACHT – MAAASTRICHT – MAASTRICHT AACHEN AIRPORT – OOSTZAAN – PURMEREND – ROERMOND – SITTARD – STEIN – UITGEEST – VENLO – VENRAY – WEERT – WESTZAAN – WORMER – WORMERVEER – ZAANDAM – ZAANDIJK – ZAANSTAD
Comments are closed.