Wat is SEA?
SEA is de afkorting voor ‘Search Engine Advertising’, of wel ‘zoekmachine adverteren’ in het Nederlands. SEA staat voor het tegen betaling adverteren via zoekmachines. Advertenties worden dan gekoppeld aan specifieke zoektermen. Het bekendste programma voor SEA is Google Ads. In het kort vertellen wij je hier wat SEA is en hoe het werkt.
Het inzetten van SEA is een van de snelste manieren om meer traffic te genereren vanuit zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Een SEA specialist houdt zich bezig met het opzetten, monitoren en bijsturen van advertentiecampagnes binnen deze zoekmachines.
Er zijn hierbij verschillende soorten advertentiecampagnes die opgezet kunnen worden, zoals de tekstadvertenties boven de organische zoekresultaten en Shopping advertenties. Met SEA kunnen verschillende doelen bereikt worden, zoals het vergroten van je vindbaarheid, het genereren van meer bereik of het realiseren van zoveel mogelijk conversies.
Hoe werkt SEA?
Zowel Google Ads als Bing Ads werken met een veilingmodel. Elke keer dat er een zoekopdracht wordt uitgevoerd door een gebruiker, wordt er een veiling gestart. Het algoritme kijkt vervolgens naar veel verschillende factoren, om een positie van een advertentie te bepalen. De basisformule ziet er in principe uit als:
Positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore
Het gaat dus om het bod per klik en de kwaliteitsscore die aan het zoekwoord wordt gegeven.Ā De ranking van je advertentie is afhankelijk van de hoogte van je geboden CPC en de relevantie van je advertentie. De CPC is gebaseerd op de concurrentie in je markt en zoekwoorden, jouw maximaal geboden bedrag en de kwaliteitsscore van je advertentie.
Met de kwaliteitsscore wordt de relevantie van je advertentie beoordeeld. Google kijkt naar de zoektermen waarbij een advertentie is gemaakt en of deze zoekwoorden daadwerkelijk terugkomen in de advertentieteksten. Ook wordt er gekeken naar de landingspagina waarop een bezoeker terechtkomt, nadat hij op de advertentie heeft geklikt. Deze moet overeen komen met de inhoud van de advertentie en de zoekwoorden.
Manieren van adverteren
De bekendste manier van adverteren is de campagnes in het zoeknetwerk.Ā Hierbij gaat het om adverteren op basis van bepaalde zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. De advertentie wordt getoond in de zoekresultaten van de zoekmachine. Je kunt je advertentie ook uitbreiden met verschillende extensies, zoals het toevoegen van een telefoonnummer, een locatie, of een extra stukje tekst met daarin meer informatie.
Naast adverteren in zoekmachines, kan je ook adverteren op andere websites en apps. In plaats van adverteren met tekst, adverteer je hierbij met afbeeldingen. Adverteren in het Display Netwerk wordt het meeste gebruikt bij remarketing, het opnieuw onder de aandacht brengen van een product of dienst.
Voor webshops die online producten verkopen, zijnĀ Shopping-campagnesĀ erg geschikt. Deze campagnes maken het mogelijk om producten te tonen boven de zoekresultaten binnen Google. De producten worden dan getoond inclusief prijs en levertijd.
Via YouTube kunnen erĀ videocampagnesĀ worden gestart, door het weergeven van videoadvertenties. Deze kunnen dan afzonderlijk of binnen andere video’s weergegeven worden.
Wanneer je een mobiele app wilt promoten, kan je gebruik maken van eenĀ app-campagne.Ā Je app kan dan gepromoot worden op de verschillende platformen van Google, zoals de zoekmachine, Google Play, YouTube en het Display Netwerk.
SEA specialist bij jou in de buurt:
ALKMAAR – ALMERE – AMSTELVEEN – AMSTERDAM – ASSENDELFT – BADHOEVEDORP – BEVERWIJK – CASTRICUM – DIEMEN – HAARLEM – HEEMSKERK – HEERHUGOWAARD – HOOFDDORP – HOORN – IJMUIDEN – KOOG AAN DE ZAAN – KROMMENIE – OOSTZAAN – PURMEREND – UITGEEST – WESTZAAN – WORMER – WORMERVEER – ZAANDAM – ZAANDIJK
Comments are closed.