ROI is een afkorting en staat voor return on investment. Investeerders die geld investeren in een bedrijf, product of project willen vaak eerst het verwachte ROI weten. ROI is in feite het rendement op de investering. Investeerders willen weten wat de investering oplevert ten opzichte van de kosten en dat is wat return on investment inhoudt.
Hieronder vind je verdere toelichting. In het online marketing woordenboek van SEO vrienden vind je diverse termen die te maken hebben met SEO, SEA en online marketing. Heb je vragen of mis je een woord? Dan kun je uiteraard contact met ons opnemen.
ROI berekenen
Voor het voortbestaan van een bedrijf dat een nieuw avontuur tegemoet gaat, is het belangrijk om te weten of het project rendabel is. Levert het project meer geld op dan het kost? Dat brengt ons tot de volgende formule:
Return on investment (ROI) = (verwachte opbrengst / investeringskosten)*100%
Als de uitkomst van de bovenstaande formule positief is, levert de investering winst op. Is de ROI negatief, dan zal de investering meer geld kosten dan dat het oplevert.
Voordeel en nadeel ROI
Het voordeel van de ROI is dat je snel te zien krijgt of de investering het overwegen en investeren waard is. Er zullen weinig investeerders zijn die geld investeren in een project met een negatieve ROI. De ROI geeft eigenlijk snel inzicht in de winstgevendheid van een project, maar is niet waterdicht.
Dat brengt ons tot het nadeel. Omdat het bij de ROI vaak gaat om verwachtingen is het niet waterdicht. Het is een voorspelling op basis van gegevens, maar dat is nog geen zekerheid. Bovendien worden er veel getallen niet meegenomen in de berekening van de winstgevendheid. Een investering is een risico en deze wordt niet meegenomen in de berekening. De risicoās worden beschreven in de liquiditeit en solvabiliteit van een onderneming. De liquiditeit laat zien of het bedrijf (waarin geĆÆnvesteerd is) op korte termijn haar schulden kan aflossen (dus ook de investering). Mocht het bedrijf een lage liquiditeit hebben, en het project is niet winstgevend, heeft de investeerder een probleem en krijgt wellicht geen geld terug.
ROI is een berekening, evenals; return on net worth (RON) en return on sales (ROS).
Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.
Heb je nog vragen over ROI (return on investment), neem dan gerust contact met ons op. Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO – zoekmachine optimalisatie – en SEA – zoekmachine adverteren.
Is je bedrijf niet gevestigd in een van de onderstaande regio’s? Ook dan zijn wij je uiteraard graag van dienst!
Alkmaar – Almelo – Almere – Alphen aan den Rijn – Altena – Amersfoort – Amstelveen – Amsterdam – Apeldoorn – Arnhem – Assen – Barendrecht – Barneveld – Bergen op Zoom – Breda – Capelle aan den IJssel – De Fryske Marren – Delft – Den Bosch – Den Haag – Den Helder – Deventer – Doetinchem – Dordrecht – Ede – Eindhoven – Emmen – Enschede – Goeree Overflakkee – Gooise Meren – Gouda – Groningen – Haarlem – Haarlemmermeer – Hardenberg – Harderwijk – Heerenveen – Heerhugowaard – Heerlen – Helmond – Hengelo – Het Hogeland – Hilversum – Hoeksche Waard – Hollands Kroon – Hoogeveen – Hoorn – Houten – Kampen – Katwijk – Krimpenerwaard – Lansingerland – Leeuwarden – Leiden – Leidschendam Voorburg – Lelystad – Lingewaard – Maastricht – Meierijstad – Middelburg – Midden Groningen – Nieuwegein – Nijmegen – Nissewaard – Noordoostpolder – Oosterhout – Oss – Overbetuwe – Pijnacker Nootdorp – Purmerend – Rijswijk – Roermond – Roosendaal – Rotterdam – Schagen – Schiedam – Sittard Geleen – Smallingerland – Stichtse Vecht – SĆŗdwest FryslĆ¢n – Terneuzen – Tilburg – Utrecht – Utrechtse Heuvelrug – Veenendaal – Velsen – Venlo – Vijfheerenlanden – Vlaardingen – Waalwijk – Weert – West Betuwe – Westerkwartier – Westland – Woerden – Zaanstad – Zeist – Zoetermeer – Zutphen – Zwolle
Comments are closed.